مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 10, Numéro 3, Pages 237-249
2020-08-03

دور إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة -دراسة ميدانية بمؤسسة طونيك للصناعة- The Role Of Knowledge Management In Achieving The Competitive Advantage Of The Organization A Field Study At Tonya Foundation For Industry

الكاتب : بداوي سميرة . نعموني سمير .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى بحث مدى مساهمة إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية بمؤسسة طونيك للصناعة, اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي التحليلي، و استخدما أداة الاستبيان حيث طبقت على عينة من موظفي المؤسسة بالمصلحة التجارية اختيرت بطريقة قصدية تكونت من 30 موظفا، وبعد جمع البيانات وتحليلها توصلنا إلى النتائج التالية: -ليس هناك دور ذو دلالة إحصائية لاهتمام المؤسسة محل الدراسة( المصلحة التجارية ) بتكلفة أقل وأسعار وجودة منتوجاتها في السوق عند مستوى الدلالة (0.05). -ليس هناك دور ذو دلالة إحصائية للموارد المعرفية لمؤسسة "طونيك"(المصلحة التجارية) تعتبر كافية إلى حد كبير من أجل تحقيق النمو والتميز على غيرها من المؤسسات المنافسة في السوق عند مستوى الدلالة (0.05). Abstract The aim of this study was to investigate the contribution of knowledge management in achieving the competitive advantage of Tonic Industry. The researchers used the descriptive analytical method, and used the questionnaire tool. To the following results: There is no statistically significant role for the interest of the institution under study (commercial interest) at lower cost, prices and quality of its products in the market at the level of significance (0.05) There is no statistically significant role for the knowledge resources of Tonic Corporation (commercial interest) which is considered sufficiently sufficient to achieve growth and excellence over other competing institutions in the market at the level of significance (0.05) . knowledge management, competitive advantage. Tony Industry Est Résumé Le but de cette étude est d'étudier l'apport de la gestion des connaissances dans la réalisation de l'avantage concurrentiel de Tonic Industriel, à l'aide de la méthode analytique descriptive et de l'outil de questionnaire. Aux résultats suivants: L'intérêt de l'institution étudiée (intérêt commercial) à un coût, des prix et une qualité de ses produits sur le marché moins importants (0,05) ne joue aucun rôle statistiquement significatif Les ressources de connaissances de la société Tonic (intérêt commercial) ne sont pas statistiquement significatives, elles sont jugées suffisamment suffisantes pour atteindre la croissance et l'excellence par rapport aux autres institutions concurrentes du marché au niveau d'importance (0,05) Mots-clés: gestion des connaissances, avantage concurrentiel. Tonic Industriel

الكلمات المفتاحية

إدارة المعرفة، ميزة تنافسية. مؤسسة طونيك للصناعة ; knowledge management, competitive advantage. Tony Industry Est. ; gestion des connaissances, avantage concurrentiel. Tonic Industriel Est.