الكَلِم
Volume 8, Numéro 1, Pages 1-19
2023-06-08

التنغيم ومصطلحاته في التراث العربي. علم التجويد أنموذجا

الكاتب : مقناني عبد القادر . بسناسي سعاد .

الملخص

لقد نالت ظاهرة التنغيم حظا وافرا من اهتمامات الباحثين اللغويين المحدثين، خاصة بعد الاهتمام البالغ الذي أولاه علماء الصوت بالجانب الوظيفي، حيث برزت إلى الوجود تلك الأبحاث التي تتعلق بمختلف الظواهر التطريزية، أو الفونولوجية، أو الصواتية، أو فوق-التركيبية، أو التشكيلية... ومهما اختلفت مسمياتها فإن دلالتها تبقى واحدة، تتمثل في تلك الأداءات أو الظواهر غير الخطية المصاحبة للكلام المنطوق، ولعل أهمها التنغيم، الذي لا يمكن أن تخلو منه لغة أو لهجة، بفضل إمكانية تمييزه بين المعاني المختلفة للبنى التركيبية، وبين أنماط الجمل والعبارات ولو بقيت مبانيها الإفرادية على حالها، دون أن تتغير. وتعتبر أبحاث علماء التجويد في تراثنا العربي من أنفس الأبحاث من حيث القيمة التي أضافتها إلى علم الصوت التشكيلي، رغم أن علم التجويد من العلوم المتأخرة نسبيا، ومن العلوم التي اعتمدت على غيرها في ظهورها، لكن تلك الدراسات خدمت علم الأصوات الفونولوجي فيما بعد خدمة جليلة، إذ أمدّته بمختلف المصطلحات التي اعتمدها الباحثون اللغويون من بعد، وحتى المحدثون منهم. فما هو التنغيم؟ وكيف عرفه علماء التجويد؟ وما المصطلحات التي خصوه بها؟ وما مدى وعيهم بهذه الظاهرة التشكيلية؟ The intonation phenomenon has gained a great deal of interest from modern linguistic researchers, especially after the great attention paid by phonologists to the functional aspect, as those researches that relate to various embroidered, phonological, phonetic, supra-synthetic, or morphological phenomena emerged. Whatever their names are different, their significance remains the same, represented in those non-linear performances or phenomena accompanying the spoken speech, and perhaps the most important of them is intonation, which cannot be devoid of in a language or dialect, thanks to its ability to distinguish between the different meanings of the structural structures, and between the patterns of sentences and expressions, even if they remain. Its individual buildings remain unchanged. The research of intonation scholars in our Arab heritage is considered one of the most valuable researches in terms of the value it added to the science of plastic sound, although the science of intonation is one of the relatively late sciences, and one of the sciences that relied on others in its emergence, but those studies later served phonological science with a great service. As it provided him with various terms adopted by linguistic researchers from a distance, and even modernists among them. So what is toning? How did the scholars of intonation know it? And what are the terms that singled him out? How aware are they of this plastic phenomenon?

الكلمات المفتاحية

التنغيم ; التراث العربي ; علم التجويد ; Intonation ; Arab heritage ; Tajweed science