مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 7, Numéro 2, Pages 197-217
2023-06-01

فاعلية خطة تربوية فردية(iep ) قائمة على النظام السمعي اللفظي العالميsuvag)) للحد من اضطرابات النطق عند الطفل ضعيف السمع

الكاتب : شافعي آمنة . جفال مريم .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تقييم فاعلية خطة تربوية فرديةIEP قائمة على النظام السمعي اللفظي العالميSUVAG)) في الحد من اضطرابات النطق لدى الأطفال ضعاف السمع، وذلك باستخدام التصميم التجريبي للحالة الواحدة Single-subject experimental design، على عينة متكونة من ثلاثة أطفال ضعاف السمع مسجلين بقسم الروضة بمؤسسة تربوية تقدم خدمات التربية الخاصة بالقطاع الخاص بولاية تلمسان، كشفت نتائج الدراسة أن الأطفال أظهروا تغييرا في مستويات نطق الكلمة والجملة الواحدة، بدءا من التعبير العام إلى نطق الصوتيات المستهدفة، تؤكد الدراسة فعالية الخطة التربوية العلاجية في إحداث تغيرات دقيقة وكلية في انتاج الكلام، كما كشفت أن الاختلاف في الاستجابة للعلاج قد يكون مرتبطا بعوامل إضافية مثل المشاركة في عملية العلاج والصعوبات العاطفية والسلوكية. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة استغلال منهجية اللفظ المنغم وطريقتها في تصميم التربية السمعية للأطفال ضعاف السمع، وتطوير خطط تربوية فردية تلبي حاجة الطفل ضعيف السمع لاكتساب اللغة المنطوقة وبالتالي اكتساب مهارات التعلم والمعرفة. The following study aims to evaluate the effectiveness of an individualized education plan (IEP) based on the Universal Auditory Verbal System (SUVAG) in reducing speech disorders in hearing-impaired children. This is through using a single-subject experimental design, on a sample of three hearing-impaired children enrolled in the kindergarten department of an educational institution that provides special education services in the private sector in Tlemcen. The results of the study reveal that the children showed improvement in the levels of pronouncing one word and one sentence, starting from general expression to pronouncing target phonemes. The study stresses the effectiveness of the therapeutic educational plan in bringing about subtle and total changes in speech production. Moreover, it also revealed that the difference in response to treatment may be related to additional factors such as involvement in the treatment process and emotional and behavioral difficulties. In the light of these results, the study proposes to exploit the Verbotonal Method and its way in designing auditory education for the hearing impaired children, and to develop individual educational plans that meet the need of the hearing-impaired children to acquire the spoken language and thus acquire learning skills and knowledge

الكلمات المفتاحية

خطة تربوية فردية(IEP) ؛ النظام السمعي اللفظي العالميSUVAG))؛ اضطرابات النطق ؛ الطفل ضعيف السمع Individualized education plan (IEP); Universal auditory-verbal system (SUVAG); Articulation disorders; The hard of hearing child