المدونة
Volume 10, Numéro 1, Pages 659-682
2023-05-10

المقاربة النقدية الأكاديمية عند علي ملاحي (المنهج الأسلوبي أنموذجا).

الكاتب : كرومي عبد الفتاح .

الملخص

تعد المدونة الشعرية من مستهلات الخطاب التي تعكس مدى تثقف الباحث بالمناهج وممارسته لها، إن الباحث في الوطن العربي -عموما والجزائر خصوصا- عن محاولات جامعية أكاديمية ممنهجة للممارسات التنظيرية التطبيقية التي سعت إلى إرساء ملامح آليات المقاربة للمناهج المعاصرة في قراءة النصوص، يلامس جوانب متباينة ومتنوعة حاولت استكناه ميزة الأدبية ضمنها رغم اختلاف أجناسها، ولقد حاول علي ملاحي أن يتمثل آليات المنهج الأسلوبي في قراءته للمدونة الشعرية العربية فيما يسمى بالنقد الجامعي. أو القراءة الأكاديمية. فإلى أي مدى وفق الباحث في تطبيق المنهج (الأسلوبي) وتمثله؟ وما الذي أضافه إلى الحركة النقدية في الجامعة الجزائرية ؟ Abstract: The poetic blog is one of the initiation of the speech, which reflects the extent of the researcher's culture of curricula and its practice for them. The researcher in the Arab world - in general and Algeria in particular - for academic university efforts systematic for applied theoretical practices that sought to establish the features of the approaches of the approach to contemporary approaches in reading texts, touching different and varied aspects I tried to deduce the literary advantage within it, despite its different races, and Ali Mallahi tried to represent the mechanisms of the stylistic approach in his reading of the Arabic poetry blog in what is called university criticism. Or academic reading. To what extent did the researcher according to the application of the (stylistic) curriculum represent it? What added to the monetary movement at the Algerian University?

الكلمات المفتاحية

مقاربة ; منهج أسلوبي ; آكاديمي ; شعر