المدونة
Volume 10, Numéro 1, Pages 279-298
2023-05-10

مدخل إلى فاعلية التأويل في النص .

الكاتب : نعاس سامية .

الملخص

تسعى الدراسات النقدية عبر أزمنة متتابعة لتأسيس مداخل متعددة لاستكناه ما تنطوي عليه النصوص الأدبية من قيم شكلية و مضمونية، بغية إغاثة القارئ على فهمها وتقدير قيمتها بوصفها أثراً إنسانياً ذا رؤية تعين على فهم العالم. وقد ترجحت تلك الدراسات بين مناهج يصعب إحصاؤها، غير أنّ الوعي النقدي بدا مؤخراً يدرك أهمية مغازي النصوص ومقاصد مؤلفيها لتظهر على السطح فاعلية التأويل في عملية قراءة النص، ومعروف أنَّ التأويل يستدعي إصغاء كثيراً لما يقوله النص في ظاهرة ، وصولا إلى معرفة ما يقوله في باطنه إنّها رحلة قارئ النص من المباشر إلى غير المباشر ، ومن السطح إلى الأعماق ،ومن المثبت إلى المحذوف ،ومن الحاضر إلى الغائب .ومن استراتيجيات التأويل العقل الفلسفي ، فهو ملهم الفهم ، وفعل التأويل هو ممارسة عقلية و نشاط تفكيري داخل النص المؤول لأنه أحد المؤثرات و البدايات المحركة للعقل و الفهم. لأنّ النص لا يتوقف عن كونه محلا لتوليد المعاني واستنباط الدلالات و لا مجال لأحد أن يقبض على حقيقته، فالنص يثير عددا من التأويلات غير منتهية، وبالتالي لا يمكننا أن نمارس الاعتباطية في التأويل ؛ لأنّ إنتاج التأويل قد يتعدد للنص الواحد و لا يمكن لنا أنّ نحصر المعرفة في القانون و القاعدة الواحدة .و بالتالي لا تأويل نهائي ، لأن قدرات العقل على المحاججة و البرهان متعددة ، وليس التأويل إيجاد معنى لشيء لم يكن له معنى ، وليس هو كذلك نصب دلالة لموضوع يبحث عن دلالته و إنّما هو إحالة من دلالة إلى أخـــرى، وما نستنبطه أنّ إعادة تأويل معان سابقة و تأويل المعاني مجددا لا معنى له سوى أنّ الفهم يتجدد و العقل يبرهن دوما و ينتج دائما ، و القارئ بإمكانه أن ينتج مدا من القراءات أو التأويلات تكون بدون حدود. Abstract: Critical studies seek, through successive times, to establish multiple approaches to capture the formal and substantive values of literary texts, in order to help the reader understand and appreciate their value as a human impact with a vision that helps to understand the world. These studies have fluctuated between methods that are difficult to enumerate, but the critical awareness recently seemed to realize the importance of the meanings of texts and the intentions of their authors to show on the surface the effectiveness of interpretation in the process of reading the text. It is the journey of the text reader from the direct to the indirect, from the surface to the depths, from the confirmed to the omitted, and from the present to the absent. Among the strategies of interpretation is the philosophical mind, it inspires understanding, and the act of interpretation is a mental exercise and intellectual activity within the interpreted text because it is one of the influences and The beginnings of the movement of the mind and understanding. Because the text does not cease to be a site for generating meanings and deducing connotations, and no one has the opportunity to grasp its truth. The text raises an endless number of interpretations, and therefore we cannot practice arbitrariness in interpretation; Because the production of interpretation may be multiple for a single text, and it is not possible for us to limit knowledge to the law and a single rule. Therefore, there is no final interpretation, because the mind’s abilities to argue and prove are multiple, and interpretation is not to find a meaning for something that had no meaning, and it is not likewise a sign of a sign. It is a subject that searches for its significance, but it is a referral from one signification to another, and what we conclude is that re-interpreting previous meanings and reinterpreting meanings has no meaning except that the understanding is renewed and the mind always proves and always produces, and the reader can produce a range of readings or interpretations that are unlimited .

الكلمات المفتاحية

القراءة ; الفهم ; النص ; العقل