افاق فكرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 100-115
2023-05-05

المقاربة السيميائية في ديوان عفوا...سأحمل قدري و أسير للشاعر عميش عبد القادر

الكاتب : براهمي فطيمة .

الملخص

ملخص يهتمّ هذا البحث بمقاربة في ديوان عفوا سأحمل قدري وأسير للشّاعر الجزائري المعاصر عميش عبد القادر مقاربة سيميائية تسعى هذه الورقة للوقوف على أنساق العلامات والدوال والرموز المختلفة في الديوان الشّعري، وإبراز الأيقونات المتعدّدة التي شكلت تجربة الشّاعر المعاصر، والتعرض إلى سيمياء الشّخصيات، والزمان والمكان... ولأجل ذلك تم اختيار المنهج السيميائي وأدواته الإجرائية بغية تفكيك شفرات النّصوص الشّعريّة. ورصد العتبات النّصية نظرا لأهميتها للولوج إلى النص وعوالمه. عني البحث بالانتقال بين الأفضية المكانية التي شكلت سيمياء الصورة وسيمياء الألوان. ومن أهم النتائج المتوصل إليها أن تجربة عميش عبد القادر كشفت عن عمق الصورة السيميائية للفقد والحرمان وتلونت بألوان سيميائية ألوان فراق الأم وغيابها، وغيرها من الصور والألوان التي أثثت الديوان وأثرته. كلمات مفتاحية: العتبات النصية، مقاربة سيميائية، أنساق العلامات، عميش عبد القادر، ديوان عفوا سأحمل قدري وأسير. Abstract This research is concerned with an approach in the Diwan of Sorry, I will carry my destiny and prisoner to the contemporary Algerian poet Amic h Abdel Kader. A semiotic approach. This paper seeks to find out the different structures of signs, functions and symbols in the poetic divan, and to highlight the multiple icons that shaped the experience of the contemporary poet, and exposure to the semiotics of characters, and time. And the place., and the characters. And for that, the semiotic method and its procedural tools were chosen in order to decipher the poetic texts. And to monitor the textual thresholds due to their importance in accessing the text and its worlds. The research was concerned with moving between the spatial spaces that formed the semiotics of the image and the semiotics of colors. One of the most important results reached is that the experience of Amiche Abdel Kader revealed the depth of the semiotic image of loss and deprivation, and it was colored with semiotic colors, the colors of the mother’s separation and absence, and other images and colors that The Diwan furnished and influenced it. Key words: Textual thresholds, semiotic approach, formats of signs, Amiche Abdel Kader, Diwan Sorry, I will carry my destiny and be a prisoner.

الكلمات المفتاحية

العتبات النصية، مقاربة سيميائية، أنساق العلامات، عميش عبد القادر، ديوان عفوا سأحمل قدري وأسير.