Revue des Economies financières bancaires et de management
Volume 12, Numéro 1, Pages 256-277
2023-04-30

مقومات الاقتصاد الرقمي في الجزائر

الكاتب : بركان بشير .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى معرفة مدى تطبيق الجزائر للاقتصاد الرقمي وتقييم التحول نحو الاقتصاد الرقمي، ومدى كفاية الجهود المبذولة لتحقيقه، في ظل تحول رقمي يستهدف العالم مس جميع المجالات الإدارية والسياسية والاقتصادية وحتى الثقافية والاجتماعية، وتشكل دراسات التحول الرقمي أهمية كبيرة سواء للمنظمات الأممية أو مراكز البحث والدراسات وأيضا للحكومات والباحثين. خلص هذا البحث إلى أن التوجه نحو الاقتصاد الرقمي حتمية لا مفر منها بحكم العولمة، وأيضا للمزايا التي يتيحها في التنمية الاقتصادية والرقابة على الأنشطة الاقتصادية، غير أن الاقتصاد الرقمي في الجزائر لم يصل لمرحلة متقدمة بالنظر لحداثة الاجراءات المتخذة كوضع حيز قانون للتجارة الإلكترونية، وايضا رقمنة السجلات التجارية التي لا تزال متواصلة إلى غاية نهاية سنة 2022.This research aims to know the extent to which Algeria applies the digital economy and evaluate the transformation towards the digital economy, and the adequacy of the efforts exerted to achieve it, in shade of a digital transformation that targets the world in all administrative, political, economic and even cultural and social fields. Digital transformation studies are of great importance, whether for international organizations or research centers. studies and also for governments and researchers. This research concluded that the trend towards the digital economy is inevitable by verdict of globalization, and also for the advantages it provides in economic development and oversight of economic activities ,however the digital economy in Algeria has not reached an advanced stage, given the recent measures taken, such as setting up a law for electronic commerce, as well as the digitization of commercial records, which are still ongoing until the end of 2022.. Commercial records that are still still continuing till the end of 2022.

الكلمات المفتاحية

الاقتصاد الرقمي ; التحول الرقمي ; العولمة ; التجارة الإلكترونية ; الرقمنة ; digital economy ; digital transformation ; globalization; e-commerce ; digitalization