مقاربات فلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 450-466
2023-05-05

التحليل العاملي الاستكشافي لمقياس استراتيجيات التعلّم ما وراء المعرفة في حلّ الوضعية الإدماجية في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الخامسة الابتدائي

الكاتب : بوحلالة صالح . قيدوم أحمد .

الملخص

يهدف البحث الحالي إلى التحقّق من صلاحية أداة لقياس استراتيجيات التعلّم ما وراء المعرفة في حلّ الوضعيات الإدماجية في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الخامسة من المرحلة الابتدائية، ولبلوغ هذا الهدف تمّ إجراء التحليل العاملي الاستكشافي، وبعد مطالعة الأدب التربوي والدراسات السابقة في الموضوع، قمنا ببناء اختبار مكوّن من 42 فقرة، وتطبيقه على عيّنة مكوّنة من 294 فردا، ثمّ أجرينا التحليل العاملي الاستكشافي، حيث تحقّقنا من شرط كفاية حجم العيّنة عن طريق اختبارKMO الذي بلغت قيمته 0.94 وهي أعلى من قيمة المحكّ 0.50، وللتأكّد من مدى كفاية كلّ متغيّر على حدا تمّ إجراء اختبار MSA المعتمد على محكّ ارتباط بقيمة لا تقلّ عن 0,50، تمّ استكشاف العوامل الكامنة لأداة القياس الذي أفرز عن حذف 16 فقرة بعد التدوير، كما أظهرت النتائج استكشاف 3 أبعاد للمقياس، وبالاعتماد على بعض الدراسات، وكذا المؤشّرات التي دلّت عليها الفقرات التي تشبّعت على نفس العامل تمّ تسمية الأبعاد كما يلي: استراتيجية التخطيط بـ 11 فقرة، استراتيجية المراقبة بـ 9 فقرات، استراتيجية التقويم بها 6 فقرات، أمّا الثبات فبلغت قيمته 0.95 باستخدام اختبار معامل ألفا كرونباخ، وهي قيمة تشير إلى أنّ أداة القياس على درجة عالية من الثبات. The current research aims to investigate the psychometric caracterestics of a tool that measures metacognitive learning strategies in solving the situation of integration in mathematics among fifth-year primary school students, To achieve this goal, an exploratory factor analysis was carried out. After reviewing the educational literature and previous studies on the subject, we constructed a test consisted of 42 items. We applied the tool on a sample of 294 persons, then he condition of adequacy of the sample size was verified, and quality was confirmed by the KMO test, the value was 0.94, and it is higher than the criterion value of 0.50. To ensure the adequacy of each variable separately, the MSA test was conducted based on a correlation criterion of no less than 0.50. We explored the latent factors after having deleted 16 items. Finally, 3 factors were resulted from the component rotation matrix, and we named them according to the further studies in the field and, also, according to the indicators of the items loaded on each factor . The factors were named as follows: the planning strategy, it includes 11 items, the control strategy, it includes 9 items, and the evaluation strategy, it includes 6 items. The value of the reliability was 0.95 using Cronbach's alpha coefficient test, which is a value indicating that the tool has a high degree of reliability.

الكلمات المفتاحية

التحليل العاملي الاستكشافي.، استراتيجيات التعلّم ما وراء المعرفة.، الوضعية الإدماجية في مادة الرياضيات. ; Exploratory factor analysis; meta-learning strategies; the situation of integration in mathematics.