اللّغة العربية
Volume 25, Numéro 1, Pages 421-433
2023-03-30

المقاربة التّواصليّة من التّنظير اللّسانيّ إلى الفعل التّعليميّ التّواصل اللّغويّ اللّفظيّ في السّنة الثّالثة متوسّط أنموذجا

الكاتب : دحماني عبد الحفيظ . ولهاصي نجيدة .

الملخص

ملخّص: تتناول هذه الدّراسة مقاربة من المقاربات الّتي اُستثمرت في حقل تعليم اللّغات وتعلّمها وهي المقاربة التّواصليّة، بداية من التّنظير اللّساني لها إلى تطبيقها التّعليميّ. وكان ذلك بالتّركيز على الأبعاد التّعليميّة لنظريّة التّواصل في اللّسانيات من جهة، وعلى المرجعيّة اللّسانيّة للمقاربة التّواصليّة من جهة أخرى. أمّا الجانب التّطبيقيّ فعمدنا فيه إلى وصف وتحليل واقع تعليم التّواصل اللّغويّ اللّفظيّ متمثّلا في ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في السّنة الثّالثة من التّعليم المتوسّط. ومن النّتائج المتوصّل إليها ضرورة التّركيز أثناء تعليم اللّغة على غايتها الأساسيّة وهي التّواصل؛ حتى لا تبقى اللّغة بالنّسبة للمتعلِّم مادّة تعليميّة لا تمتّ إلى واقعه المَعيش بأدنى صلة، ولا تتمظهر في مواقفه التّواصليّة اليوميّة. Abstract: This study looks at one of the many approaches that have been invested in the field of language education and learning, and that is communicative approach, from the linguistic theory to the educational application. This was by focusing on the educational dimensions of communication in linguistics on the one hand, and on the textual reference of the communicative approach on the other. On the practical side, we described and analyzed the reality of verbal communication education in the field of Phonem understanding and production at the third year of middle school. One of the results is that language education needs to focus on its primary purpose.i.e:communication; So that the language does not remain an educational material that does not relate to the living reality and does not appear in his/her daily communicative situations Keywords :communicative approach; linguistics; language didactics; verbal linguistic communication; third year of middle school.

الكلمات المفتاحية

المقاربة التّواصليّة ; اللّسانيات ; تعليميّة اللّغات ; التّواصل اللّغويّ اللّفظيّ ; السّنة الثّالثة متوسّط