مجلة الآداب واللغات والعلوم الإنسانية
Volume 6, Numéro 1, Pages 415-429
2023-03-30

مكانة التّمارين البنويّة في التّعليم المتوسّط، ودورها في بناء الملكة اللّغويّة

الكاتب : بلحنيش عبد الرحمن .

الملخص

ملخّص: تعليم اللّغة العربيّة يتمّ عبر سلسلة من النشاطات الأساسيّة، والتي بدورها تكون مطيّة لتحقيق مهارات وكفاءات مسطّرة مسبقا، ومنه تحقيق ملكة اللّغة، فحين نروم تحقيق كفاءة لغويّة وجب العمل وفق نشاطات تعليميّة كالقراءة والمطالعة والتعبير وقواعد اللّغة، وحتّى نتأكّد ممّا سطرناه في هذه الأنشطة ونجاعتها والنتائج المرجوة من ذلك وجب القيام بمجموعة من التّدريبات والتمارين أو التطبيقات لأنّنا تعتبرها كمؤشّر بيداغوجي ومقوّم في آن واحد، فنسأل أنفسنا هل حقّقنا ما رجونا؟ وإن كان غير ذلك فأين مكمن الخلل؟ ثمّ ما السبيل إلى إصلاح ما فرط من العقد؟ وعليه فإنّ للتمارين غاية قصوى وهي تثبيت المعارف والمهارات المسطّرة من قبل؛ وكذا تعتبر كمقوّم لإصلاح الخلل، وفي نفس الوقت تهيئة المتعلّمين لجوّ الدرس وتزويدهم بما يحتاجون. وعليه فإن مناهج وكتب التّعليم عامّة والمتوسّط خاصّة تولي أهمّيّة بالغة لمختلف النّشاطات بالأخصّ التطبيقات على تنوّعها في كلّ مستويات اللّغة الصوتيّة والصّرفيّة والتّركيبيّة والدلاليّة؛ في ألوان شتّى أيضا من بنويّة وتواصليّة؛ ومن شفويّة وكتابيّة وغيرها... Abstract: Teaching Arabic takes place through a series of principle activities, which in turn help acquiring already planned skills and competencies in order to attain a language faculty. When we aim at achieving a linguistic competence, it becomes important to implement teaching activities such as reading, leisure reading, speaking/writing expression as well as grammar. As a matter of fact, it becomes essential to incorporate a set of practice drills or activities as we consider it to be a pedagogic and corrective factor at the same time. Therefore, drills and activities have an ultimate objective which is internalising the knowledge and competencies that are already planned. In addition to preparing learners to the classroom environment and fulfilling their learning needs, being an error corrective tool, they also play an important role in building a linguistic faculty. Furthermore, teaching syllabi and books in general, and those of middle school specifically, give a high importance to the different activities especially those of practice and implementation such as transformative, substitutive, and structural activities. Moreover, repetition, deletion as well as addition exercises treat the phonological, morphological, syntactic, and semantic aspects of language, in its various shapes; structural, communicative, oral, and written, etc.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: -تعليميّة اللّغة العربيّة – مهارة –كفاءة -ملكة-تمارين بنويّة- تمارين الاستبدال-تمارين التحويل- تمارين التكرار- تمارين الحذف والزيادة- تحليل مستويات اللسان. ; Key words: -Didactics of Arabic – Competence – Skill – Faculty – Structural exercises – substitution exercises – Transformation exercises – Repetition exercises – exercises of Deletion and Addition- Analysing Linguistic Levels.