الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 3, Numéro 3, Pages 11-29
2021-09-30

أثر البيان القرآني في خطاب البشير الإبراهيمي؛ قضايا الأمة الإسلامية أنموذجا

الكاتب : بلحنيش عبد الرحمن .

الملخص

يتناول هذا البحث علما فذّاً من أعلام الجزائر، ألا وهو محمد البشير الإبراهيمي، وكيف كان يجري القرآن الكريم على لسانه بيانا وتعبيرا بما امتلك من مقدرة لغويّة تبوّأ بها شتّى المحافل، وساد بها في الخطب والمقالات، في الدّروس والمواعظ؛ جاعلا من أحداثه وقصصه، ووعده ووعيده، ترغيبه وترهيبه، ومجالات شتّى مادّة أوّلية يستقي منها أحاديثه وكتاباته، يتزيّن بها أسلوبه، هادفا بذلك إلى إحياء اللّغة العربيّة، وذلك بشدّ النّاس إلى هذا المعين الصّافي، شارحا لهم مواقفه، ورابطا لهم به وكأنّه يفسّره بطريقة عمليّة إجرائيّة؛ من ذلك أنّه يضمّن أسلوبه آيات من الذّكر الحكيم، أو يقتبس من القرآن طريقته في التّعبير، بالإضافة إلى فنون أخرى من القول، موظفا زخرف القول المرصّع بالسّجع والجناس، تنساب على لسانه عفو الخاطر بلا تكلّف، كما كان يوظّف التّشبيه والاستعارة والمجاز والكناية في مواقف متعدّدة، هادفا من ورائها إلى النّصح والإرشاد، رغبة وأملا منه في أوبة بلده إلى حظيرة الأمّة والإسلاميّة، وعودة اللّسان العربي والبيان القرآني إلى مكانته المرموقة، بعد غياب . This research tackles a great figure from the Algerian celebrities, namely Mohammad Al-Basheer Al-Ibrahimi, and how the holy Quran flows in his expressions and statements due to his linguistic ability which promoted him in the different forums, and prevailed his sermons, articles, speeches, as well as preaching. Making the Quranic events and stories, promises and warnings, coaxing and alarming and other various domains, a raw material from which he extracts his talks and writings, and embellishes his style. His prime objective was to revive the Arabic language through guiding people towards this pure resource (Quran), explaining its positions to them, and bounding them to it, as if he is interpreting it in a practical and procedural way. For instance, Al-Ibrahimi tends to include verses of the wise remembrance (Quran) in his style, or quotes the Quran in its way of expression, in addition to other styles of speech such as rhyming and alliteration which spontaneously flow on his tongue without affectation. Furthermore, he tends to employ simile and metaphors, figurative speech as well as euphemism in various occasions, aiming at advising and guiding his audience, with the hope that his country returns, once more, to the fold of the nation and Islam and so that Arabic and the Quranic text regain their supremacy.

الكلمات المفتاحية

الإبراهيمي ; البيان القرآني ; الأسلوب ; التّضمين ; الاقتباس ; الاستعارة ; المجاز ; Al-Ibrahimi ; the Quranic statement ; Style ; Inclusion ; Quoting ; Borrowing ; Figurative Speech