مجلة البحوث في علوم وتقنيات النشاط البدني والرياضي
Volume 4, Numéro 1, Pages 196-216
2023-03-12

الإتجاهات النفسية لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي.

الكاتب : شريفي محمد . لعيدي عبد الرحيم .

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على نوع الاتجاهات النفسية لدى تلاميذ الثالثة ثانوي نحو النشاط البدني الرياضي, و التعرف على الفروق الاحصائية في الاتجاهات النفسية نحو النشاط البدني الرياضي بين تلاميذ العلمي و تلاميذ الأدبي للسنة الثالثة ثانوي, و استخدمنا لذلك المنهج الوصفي المقارن, على عينة تتكون من 240 تلميذ, وقد الاعتماد على مقياس الاتجاهات نحو النشاط البدنية كأداة للدراسة, و بعد القيام بالمعالجة الاحصائية للبيانات بهدف التحقق من صحة الفرضيات, أظهرت النتائج انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ في دوافع ممارسة النشاط البدني الرياضي أي اختلاف بين تلاميذ العلمي و الادبي في دوافع (الاجتماعية – اللياقة البدنية – النفسية و خفض التوتر), بالإضافة الى عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ في دوافع ممارسة النشاط البدني فيما يخص دوافع التوتر و المخاطرة, الدوافع الاجتماعية و الفنية, و دوافع التفوق الرياضي فهي متشابهة بين تلاميذ العلمي و الادبي. The study aimed to identify the type of psychological attitudes of the third secondary school students towards sports physical activity, and to identify the statistical differences in psychological trends towards sports physical activity between scientific students and literary students of the third year of secondary school, and we used for that the comparative descriptive approach, on a sample consisting of 240 students, relying on the scale of attitudes towards physical activity as a tool for the study, and after performing the statistical processing of the data in order to verify the validity of the hypotheses, the results showed that there are statistically significant differences between students in the motives for practicing physical activity, i.e. a difference between scientific and literary students in Motives (social - physical fitness - psychological and stress reduction), in addition to the lack of statistically significant differences between students in the motives for practicing physical activity with regard to motives of stress and risk, social and artistic motives, and motives for sports excellence, they are similar between scientific and literary students.

الكلمات المفتاحية

الاتجاه ; الفروق ; النشاط البدني ; المراهقة ; حصة التربية البدنية و الرياضية