فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 4, Pages 157-172
2022-12-30

تداخل الأجناس الأدبيّة والكتابة عبر النّوعيّة "تجربة عز الدين جلاوجي المسرديّة نموذجا".

الكاتب : جدع غنية .

الملخص

تكمنُ أهميّة هذه الدّراسة في اشتغالها على نوع جديد من الكتابة المسرحيّة في الجزائر والوطن العربي، وهو المَسْرَدِيَّةُ، حيثُ تُشكّلُ هذه الأخيرة عملا تجريبيّا وقضيّة نقديّة تطرح الكثير من الأسئلة، منها ما يتعلّق بكسر مألوفيّة الكتابة المسرحيّة القائمة على الحوار، ومنها ما يرتبط بإعلانها لميلاد علاقة جديدة مع المتلقّي. وتنبع المسرديّة كفكرة من مبدأ التّداخل كما تتجسّد ككتابة تنفتح على تهجين مختلف الأجناس والأشكال التّعبيريّة، على مستوى المصطلح والبناء الفنّي، فكيف تحقّق هذا التّداخل؟ كما تهدف هذه الدّراسة للكشف عن طبيعة هذا المصطلح والكتابة، وقد تمّ التّوصّل إلى جملة من النّاائج أهمّها أنّ مسرديات 'جلاوجي' تجسّد تهجينا أجناسيّا وتداخُلا للأشكال التّعبيريّة. The importance of this study lies in its work on a type of playwriting in Algeria and the Arab world, which is el-masrradia, where the latter constitues an expermental work and a critical issue that raises many questions, including those related to breaking the familiarity of playwriting which is based on dialogue and what is related to its announcement of the birth of a new relationship with receiver El-masradia stems as an idea from the principle of overlap, and is embodied as writing that oppens up to the various literary genres and expressive forms at the level of terminology and artistic construction, how is this overlap achieved? this study also aims to reveal the nature of this term and writing, and a number of results have been reached the most important of which is that the narratives of jalouji embody genre hybridization and overlap of expressive forms.

الكلمات المفتاحية

تداخل الأجناس ; المسردية ; الشعر ; المثل الشعبي ; الأغنية ; Overlap of races ; El-masradia ; Poetry ; Popular proverb ; Song