العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 7, Numéro 1, Pages 401-413
2023-01-08

تداخل الأجناس في مسردية " غنائية الحب والدم" لعز الدين جلاوجي

الكاتب : فطيمة الزهرة عاشور .

الملخص

يروم هذا البحث أن يتعرف أشكال التجريب في المسرحية، من خلال التعرف على مصطلح"المسردية وتجربة التأليف وفق معطياتها عند المبدع الجزائري عز الدين جلاوجي، الذي يطمح من خلاله أن يمنح المسرح حيوية تتوافق مع حيوية السرد في الأدب المعاصر، وأن يبق رهين العرض على خشبة المسرح ويكون له جمهور أوسع ، مستعينا بالتجريب وفق تداخل الأجناس الذي لا يؤمن بحدود الجناس والفنون. من هذا المنطلق كانت مسردية"غنائية الحب والدم" نموذجا تجريبيا تتداخل فيه الأجناس في قالب فسيفسائي، يجمع السرد العربي القديم والسرد المعاصر، في تناغم يخدم القضايا الجديدة. This research is to recognize one of the forms of experimentation in the play, by recognizing the term: "masradia" and the writing experience according to its giving to Algerian innovator Azzedine djelaoudji. Which aspires to give the stage a dynamic match The vitality of narrative in contemporary literature. And that the show will not remain on stage and has a wider audience . In this sense, the masradia of love and blood was an experimental model Races overlap and create a world. The old Arab narrative and contemporary narrative are combined in harmony that serves new issues.

الكلمات المفتاحية

 تداخل الأجناس، لمسرحية، المسردية، غنائية الحب والدم، جلاوجي ;  The intermination of races,the masradia , theatrical, lyrics of love and blood, djelaoudji