المدونة
Volume 9, Numéro 1, Pages 169-182
2022-05-10

صورة الغراب في مسرديّة 'مملكة الغراب'لعز الدين جلاوجي.

الكاتب : جدع غنية .

الملخص

تهدف هذه الورقة لكشف تمظهرات الصورة على المستوى البصري والفنّي في أحدث أشكال الكتابة المسرحيّة، في تجربة جديدة عند "عز الدين جلاوجي"هي المسردية، مصطلح نحته من المسرح والسرد، مخلخلا البناء الفنّي للمسرحيّة التي تقوم على الحوار، بتقديمه لبناء فنّي مغاير، يأخذ من المسرح آليات ومن السّرد تقنيات؛ وذلك لإعادة الألق للمسرح الذي خسر متلقّيه، ولتحقيق غاية القراءة له، دون أن يبعد المسرديّة عن الرّكح كونها تقبل العرض أيضا، حيث تطمح هذه الورقة لتحديد الصورة الفنيّة للغراب في مسرديته "مملكة الغراب"التي استثمرت الغراب كرمز وأيقونة، وكصورة جسّدت في تمثال مقدّس، أخذته من الثقافة الشّعبيّة لما لها من دلالات. This paper aims to reveal the manifestations of the image at the visual and artistic level in the latest forms of theatrical writing, in a new ,experience in "Djalaodji" is the masrredia, a term carved from the theater and narration, leaving the artistic construction of the play based on dialogue by offring and artistic construction, takes from the theater mechanisms and narrative techniques, in order to restore the brightest of the theater that lost its recipient, to achieve the goal of reding him, without keeping the theater from the rest of the word accepted his presentation also aspires to be, the paper aspires to identify the artisic image of the crow in his book "the kingdom of the Raven", wich invested the crow as a symbol and icon, and as a picture embodied in a sacred statue taken from popular culture because of its connotations

الكلمات المفتاحية

الرمز ; المسردية ; الغراب ; الثقافة الشعبية ; Symbol ; The glossary ; The raven ; The popular culture