مجلة الأكاديمية الدولية للعلوم النفسية والتربوية والأرطفونيا
Volume 3, Numéro 1, Pages 78-112
2023-02-05

خدمات التربية الخاصة الموجهة للطفل الموهوب وتحدياتها Special Education Services For The Gifted Child And Its Challenges

الكاتب : شليحي رابح .

الملخص

كثيرا ما نسمع ونعايش ونخالط من هم دائما يمثلون استثناء في المجتمعات، فالاستثناء هو صفة للفرد الذي يملك استعداد مرتفعا، في الكثير من الامور والقضايا المختلفة، ولعل من ابرزها قضية التعلم والتعليم، بالاضافة الى الاداء في كثير من السلوكيات، فهؤلاء هم من نسميهم الموهوبين، او المتفوقين، او المتميزين، او حتى المبدعين، وقد شاع في التفكير القديم على ان الموهوبين هم من تكون درجات ذكائهم مرتفعة كان يحصلون على درجة 130 او حتى اكثر من ذلك حسب مقاييس الذكاء الشائعة، ولكن اختلفت النظرة للموهوب في وقتنا الحاضر فاصبح يعرف كما حددها العلماء بالدافعية الاستثنائية في مختلف مجالات السلوك، وتوفر البيئة المناسبة، وبهذا اكتسب موضوع الموهبة اهمية بالغة عند الكثير من حكومات الدول فقد رأو انها المخرج الوحيد للتنمية والتطور في اي بلد وقد جاءت هذه الورقة العلمية التي تمثل اطارا نظريا بحيث تهدف الى محاولة وضع تصور نظري يتضمن العديد من الموضوعات والاتجاهات الحديثة حول مفاهيم مختلفة لها علاقة وترتبط بشكل مباشر بمفهوم الموهبة والموهوب، وكل ما ينطوي عليه هذان المفهومان كتربية الموهوب في الاسرة وقواعد تعليمه بالمدرسة، كما وتهدف هذا الورقة العلمية الى التعرف على بعض التحديات التي يواجهها الموهوب واسرته، في كل من البيت والمدرسة والتطرق الى بعض المشكلات والحواجز التي تفرضها بعض الظروف كالمنطقة النائية المعزولة التي يعيش فيها الطفل الموهوب، وتحديات الموهوب من ذوي الاحتياجات الخاصة، الفتاة الموهوبة في المجتمعات العربية، بالاضافة الى محاولة تقديم تصور نظري لكيفية تقديم اهم خدمات التربية الخاصة الموجهة للطفل الموهوب في المدرسة. We often hear and live and mix with those who always represent an exception in societies. Exception is a characteristic of an individual who has a high willingness in many different matters and issues, and maybe the most prominent is the issue of learning and education, in addition to performance in many behaviors, for these are what we call talented Or outstanding, distinguished, or even creative people, and it was common in ancient thinking that the gifted linked withe intelligence, but the new view it has become known as Scientists identified it with exceptional motivation in various areas of behavior, and the availability of the appropriate environment, and the topic of talent acquired great importance for many countries, as they saw it as the only way out for development in any country, and this research represents a theoretical framework that aims to try to develop a perception This research includes many modern topics and trends about different concepts that have a relationship and are directly related to the concept of giftedness and talent, and all that is involved in these two concepts, such as raising the gifted in the family and the rules for teaching him at school, as well as This research aims to identify some of the challenges that the gifted and his family face, both at home and in school, and to address some of the problems and barriers imposed by some state of affairs such as the isolated remote area in which the gifted child lives, and the challenges of the gifted with special needs, the gifted girl, In addition to trying to provide a theoretical conception of how to provide the most important special education services for gifted children in school

الكلمات المفتاحية

خدمات ; التربية الخاصة ; الطفل الموهوب ; التحديات ; Services ; Special Education ; the gifted child ; challenges