مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 186-201
2023-01-31

دور المنتجات الدوائية الجديدة في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسة الصيدلانية

الكاتب : مرسي غصن البان حواء . درناني إيمان .

الملخص

يسعى هذا البحث لتحديد دور المنتجات الدوائية الجديدة في تعزيز الميزة التنافسية لمجمع صيدال على مستوى وحدة الإنتاج لولاية عنابة، حيث تم جمع البيانات بالاعتماد على أداة الدراسة و المتمثلة في الاستبيان، و ارتكزت الدراسة على عينة قدرت بــ 57 استبانة صالحة للتحليل، وقد توصلت هذه الدراسة إلى تأكيد الدور الإيجابي للمنتجات الدوائية الجديدة في تعزيز الميزة التنافسية للمجمع، و أنها تعتبر أحد أهم الركائز لبناء و تعزيز القدرة التنافسية، حيث يسعى مجمع صيدال للحفاظ على ميزاته التنافسية من خلال طرح المنتجات الدوائية الجديدة و التنويع المستمر لتشكيلاته من خلال استبدال المنتجات القديمة بأخرى جديدة مع الحفاظ على الجودة و السعر ، سعيا منه لتعزيز موقعه التنافسي و زيادة المبيعات،كما استنتجنا أن المنتجات الدوائية الجديدة تساهم بنسبة قليلة في تعزيز ميزة الشراكات للمجمع، بالإضافة إلى تقديم بعض التوصيات. This research seeks to determine the role of new pharmaceutical products in enhancing the competitive advantage of SAIDAL complex at the level of the production unit of the wilaya of Annaba, where the data was collected based on the study tool represented in the questionnaire, The study was based on a sample estimated at 57 questionnaires valid for analysis, This study confirmed the positive role of new pharmaceutical products in enhancing the competitive advantage of the complex, and it is considered one of the most important pillars for building and enhancing competitiveness, SAIDAL Complex seeks to maintain its competitive advantages by introducing new pharmaceutical products and continuous diversification of its assortments by replacing old products with new ones while maintaining quality and price, In an effort to strengthen its competitive position and increase sales, we also concluded that the new pharmaceutical products contribute a small percentage to enhancing the advantage of partnerships for the complex, in addition to providing some recommendations.

الكلمات المفتاحية

المنتجات الدؤائية الجديدة ; الميزة التنافسية ; المؤسسة الصيدلانية