المعيار
Volume 27, Numéro 1, Pages 523-536
2023-01-15

مشكلات الإدارة الصفية لدى أساتذة مرحلة التعليم المتوسط (دراسة ميدانية بمتوسطة الأمير عبد القادر)

الكاتب : شرياف زهرة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مشكلات الإدارة الصفية التي تواجه أساتذة التعليم المتوسط بمتوسطة الأمير عبد القادر بيوب ولاية سعيدة. تكونت عينة الدراسة من 22 أستاذ، (13) أستاذة و(9) أساتذة باختلاف تخصصاتهم، ولتحقيق الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي. تم استخدام استبيان من اعداد الباحثة لمعرفة المشكلات التي يواجهها أساتذة التعليم المتوسط في الإدارة الصفية وبعد التأكد من صلاحية استعماله بعرضه على مجموعة من السادة المحكين وحساب الصدق والثبات. كما تمت معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) نسخة 22 و24. وقد توصلت النتائج إلى: أن مستوى مشكلات في الإدارة الصفية لدى أساتذة التعليم المتوسط مرتفع. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مشكلات الإدارة الصفية التي تواجه أساتذة التعليم المتوسط. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين بين متوسطات درجات تقدير مشكلات الإدارة الصفية لدى أساتذة التعليم المتوسط تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة (1-5 سنوات،6-10سنوات، أكثر من ذلك). Abstract: This study aims to know the classroom management problems that face teachers at El-Amir Abdul Qader middle school in Youb province, Wilaya of Saida. The study sample consists of 22 teachers (13 females and 9 males) from different specializations. For the purpose of the study, the descriptive approach has been adopted. For the collection of data, a research questionnaire has been designed by the researcher. The validity of the questionnaire is verified by a group of referees and its honesty and stability is calculated. The statistical analysis of data using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), version 22 and 24, leads to the following conclusions: * The level of classroom management problems among middle school teachers is high. * There are no statistically significant differences in the classroom management problems that face middle school teachers *There are no statistically significant differences between the average degrees of estimation of classroom management problems among middle school teachers due to the variable of experience (1-5 years, 6-10 years, more than that).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: مشكلات الإدارة الصفية، الأساتذة، مرحلة التعليم المتوسط. Keywords: classroom management problems, teachers, middle school level.