المعيار
Volume 13, Numéro 1, Pages 602-615
2022-06-10

عتبات الشواهد النصية عند الابراهميمي معلمة للإتقاء و ملحمة للارتقاء

الكاتب : عزوز فوزية .

الملخص

تناشدت الأصوات الفكرية الجزائرية برؤى و مقامات متباينة ، لبس كل فرد من خلالها ثوب تحقيق الذات برجوعه إلى بناء الحياة ، و ذلك بترجيع العزائم إلى الأطر المعرفية الزبرجدية،المؤثلة بالسلوكات المسجاة من المجالس العلمية التراثية المستنبطة من تلاسن التراقي ، ليُساق الاتساق بنفائس الذرر النصية ، دون تقطيع الجُموع التواصلية مع الروابط التربوية التعليمية الدينية،الفاعلة على تشييد الوصلات الجيلية بمصاهرة الحال و ترتيب المآل لتحقيق سُبل النجاة الحاملة بين ثناياها إحالات و مراسيم عقائدية ، مع استخدامها للألحان الشجية المنتقاة من كنه الحياة الاجتماعية .و هذا الوهج الإصلاحي نجده عند الإبراهيمي، الكُتابي المنبر والكِتابي المحبر، وحتى نجيز هذا المعبر، أجملنا النتائج في مراتب البناء الفكري و التربوي للأجيال Algerian ideological voices have called for distinguishable visions and sites, through which each individual was able of to reach self-realization by returning to the creation of life. The latter was achieved through projecting purposefulness on cognitive frameworks, impregnated with behaviors that were derived from the heritage assemblies of knowledge inspired by refined debates Thus, consistency and textual gems go hand in hand while maintaining the communicative feature with religious educational bonds. By doing so, generational links will be built through welding circumstances and organizing consequences in order to reach salvation through the use of carefully selected tunes from the gist of social life. This increasing tide in Al Ibrahimi. And in order to achieve the desired results, we will study the present topic in terms of the distinctiveness of generations’ ideological and educational constructions

الكلمات المفتاحية

السلوك ; السرائر ; العاقبة