مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 6, Numéro 3, Pages 144-176
2022-12-01

التفكير التحليلي وعلاقته باليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة - دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية جامعة خميس مليانة -

الكاتب : بوقصارة حياة . فوطية فتيحة .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة للكشف عن علاقة التفكير التحليلي باليقظة العقلية لدى طلبة سنة الأولى جامعي، وانتهجنا في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيقها على عينة قوامها(100) طالب وطالبة، تم اختيارهم بطريقة عشوائي بسيطة، واعتمادنا أدوات الدراسة الممثلة في مقياس التفكير التحليلي المصمم من طرف الباحثة حمزة نورة كريم سنة (2019) ومقياس اليقظة العقلية المصمم من طرف الباحثة أحلام مهدي عبد الله (2013)، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي والمتوسط الفرضي، والانحراف المعياري واختبار(T) للعينتين مستقلتين وأسفرت نتائج إلى أنه للتفكير التحليلي علاقة ارتباطيه باليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة وبينت أيضا أن مستوى التفكير التحليلي مرتفع لدى الطلبة الجامعة ومستوى اليقظة العقلية مرتفع لدى طلبة الجامعة، كذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير التحليلي تعزى لمتغير الجنس وكانت لصالح الإناث، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في اليقظة العقلية تعزى لمتغير الجنس وكانت لصالح الإناث. Abstract: The aim through this study to reveal the relationship of analytical thinking with mental alertness among first-year university students, and it was applied to a sample of (100) male and female students, who were chosen in a simple random way, and we followed the descriptive analytical approach and the study tools represented in the thinking scale were adopted. The analytical method designed by the researcher Hamza Noura Karim in the year (2019) and the mental alertness scale designed by the researcher Ahlam Mahdi Abdullah (2013), and the statistical methods represented in the arithmetic mean, the hypothetical mean, the standard deviation and the (T) test for the two independent samples were used. Analytical thinking has a correlative relationship with mental alertness among university students and it also showed that the level of analytical thinking is high among university students and the level of mental alertness is high among university students, as well as there are statistically significant differences in analytical thinking due to the variable of sex and it was in favor of females, and there are statistically significant differences in vigilance The mentality is attributed to the gender variable and it was in favor of females.

الكلمات المفتاحية

التفكير ; التفكير التحليلي ; اليقظة العقلية ; طلبة الجامعة