التواصلية
Volume 6, Numéro 3, Pages 123-162
2020-10-31

فاعليّة الأناشيد في معالجة الصعوبات الصوتية لدى متعلّمي اللغة العربية للناطقين بغيرها

الكاتب : يوسف أحمد .

الملخص

جاءت مادة هذا البحث من ثلاثة مصادر أساسية، وهي: الأول: الأبحاث التي تحدّثت عن المشكلات الصوتيّة لدى متعلّمي اللغة العربية لغة ثانية نتيجة للتداخل اللغوي؛ والثاني: ما لمسه الباحث من مشكلات نطقيّة لبعض الحروف لدى الطلبة الأجانب في صفوف الدراسة؛ والثالث: ما وجده الباحث من صعوبة في النطق لدى بعض الأعاجم الذين تعلّموا اللغة العربية وعايشوها، غير أن مشكلة النطق لبعض الحروف ظلّت ملازمة لهم. فجاء البحث ليعالج عيوب النطق في بعض الحروف من خلال استخدام الأناشيد ومدى فعاليتها في تصويب نطق بعض الحروف ومراعاة حسن مخارجها والوصول إلى نطق الحروف بمستوىً جمالي صحيح فصيح, وذلك من خلال بحث تطبيقي على مجموعة من المتعلّمين ومعالجة المشكلات الصوتية لديهم. The content of this research came from three main sources: The first: Researches that talked about the phonetic problems of Arabic language learners as a second language due linguistic overlap. The second: The logical problems that the researcher touched for some letters by foreign students in the classroom. The third: What the researcher found from the difficulty of pronunciation among some foreigners who had learned and practiced the Arabic language, yet the problem of the pronunciation of some letters remained inherent with them. Thus this research came to address the defects of pronunciation in some letters through the use of hymns and their effectiveness in correcting the pronunciation in some letters and their outlets in order to reach the pronunciation of letters to their correct aesthetic level

الكلمات المفتاحية

المشكلات الصوتيّة – صعوبة النطق – مخارج الحروف – الأناشيد – الناطقين بغيرها. phonetic problems - difficulty of pronunciation - letter outlet - chants – Arabic speakers.