مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 1, Pages 740-760
2022-06-28

التحكم الذاتي والعجز المتعلم

الكاتب : سماحي عبير . رابحي اسماعيل .

الملخص

يعتبر موضوع التحكم الذاتي والعجز المتعلم من أصعب المواضيع التي تواجه الباحثين والعلماء المتخصصين في الفلسفة وعلم النفس، بسبب صعوبة وتعقيد مفهوم الذات وغموضه، وكذلك موضوع العجز المتعلم، وقد اختلفت الدراسات والعلوم في تحديد مفهومي التحكم الذاتي والعجز المتعلم وتفسيرهما، وقد حاولنا من خلال هذه الورقة العلمية تسليط الضوء على المفهومين من الناحية النفسية والتربوية، فهدفنا من خلالها الى تقديم تاصيل نظري مدعم بمفاهيم ونظريات لمختلف الباحثين والمهتمين بكلا المفهومين، وكذلك توضيح الارتباط بينهما من خلال رؤية وصفية عامة، فتطرقنا الى بعض العناصر المهمة كالمفاهيم والنظريات المفسرة، ومظاهر العجز المتعلم، واستراتيجيات التحكم الذاتي. : Abstract The subject of self-control and the learned disability is one of the most difficult topics facing researchers and scientists specialized in philosophy and psychology, due to the difficulty and complexity of the concept of the self and its ambiguity, as well as the subject of the learned disability, and studies and science differed in defining the concepts of self-control and the learned disability and their interpretation, and we have tried through this paper Scientific shed light on the two concepts from the psychological and educational point of view, so our aim was to provide theoretical details supported by the concepts and theories of the various researchers and those interested in both concepts, as well as clarify the link between them through a general descriptive vision, so we discussed some elements For important concepts and theories such as unexplained, and . the manifestations of learned helplessness, and self-control strategies

الكلمات المفتاحية

عجز. متعلم.، تحكم. ذاتي.، نظريات، مظاهر