المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 7, Numéro 2, Pages 106-116
2022-07-01
الكاتب : بورحلة حسين .
لا تؤثر عملية صنع القرار على نظرية التفويض باستخدام القوة، لإجازة التدخل المنفرد كتدبير أمني جماعي استثنائي كقاعدة عامة. وحيث الأمر كذلك، فما هو مصدر الالتزام الناشئ عن مبدأ الحظر الوارد عليه؟ وهل تفويض سيادة دولة جائز لحفظ السلم والأمن الدولي؟ من خلال دراسة حالة ليبيا من هذا المنظور كمنهج، خلصت لنتيجة مفادها أن العبرة بإلزامية قراري مجلس الأمن ذي صلة وليس بمبدأ الالتزام ذاته. As a general rule, the decision-making process does not influence the theory of authorizing the use of force, to authorize unilateral intervention as an exceptional collective security measure. And where that is the case, what is the source of the obligation arising from the principle of prohibition contained therein? Is delegating the sovereignty of a state permissible to maintain international peace and security? By studying the case of Libya from this perspective as a method, I came to the conclusion that the lesson in obligating the SC resolutions is relevant, and not adherence to the principle of prohibition.
حظر استخدام القوة – الأمن الجماعي – مبدأ السيادة – ليبيا – السلم والأمن الدولي. ; Prohibition of the Use of Force, Collective Security, The Principle of Sovereignty, Libya, International Peace and Security
حساني خالد
.
ص 101-114.
عبد اللطيف بومليك
.
محمد الأمين أسود
.
ص 260-273.
برواق مليكة
.
البقيرات عبد القادر
.
ص 247-266.
خالد حساني
.
ص 61-89.