الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 1, Pages 699-725
2022-06-11

السلطة والمثقف في الفكر والتاريخ الإسلامي

الكاتب : بن غريب رابح .

الملخص

ملخص: الحكومة –في نظر الإسلام- حكومة مدنية عادية، غير أنها محكومة بشرع الله، وخاضعة في تنصيبها وتوليتها مقاليد الحكم، وفي تصرفها، وتدبيرها السياسي في الأمة، لتوجيه الصفوة المختارة، وهم من يطلق عليهم، أهل الحل والعقد الذين هم الجماعة من الناس الذين يُناط بهم اختيار الخليفة ومبايعته، ثم المتابعة والمراقبة لالتزام النظام بالشريعة، واتخاذ الموقف الشرعي المناسب بناء على نتائج المتابعة والمراقبة، فيقوم أهل الحل والعقد في هذه الحالة بمهام "الحسبة"، وهو تدبير سياسي إسلامي غير مسبوق سواء في لفظه أو في وظيفته، قد استنبطه أهل العلم من السوابق التي جرت في خلافة الراشدين. ومن هنا، فتقييد السلطة ضرورة اجتماعية وفريضة شرعية، وقد قام بهذه المهمة كثر من علماء المسلمين نذكر منهم مثالبن: أولهما لسلطان العلماء العز بن عبد السلام، والثاني لشيخ الأزهر الجزائري محمد الخضر بن حسين الجزائري. نهدف من هذا البحث بيان العلاقة التي بجب أن تفوم بين العالم والحاكم، كيف كانت في مراحل زمنية قديما وحديثا، ونتيجة ذلك تبيين الطائفة المناط بها نصح ومبايعة الحاكم ونصحه ومراقية عمله والحسبة Abstract: The government - in the view of Islam - is an ordinary civil government, but it is governed by the law of God, and is subject to its installation and assumption of the reins of government, and in its disposal, and its political management in the nation, to guide the chosen elite, and they are the ones who are called, the people of solution and contract who are the group of people who are entrusted They choose the Caliph and pledge allegiance to him, then follow up and monitor the system’s adherence to the Sharia, and take the appropriate legal position based on the results of follow-up and monitoring. Science from the precedents that took place in the Rashidun Caliphate. Hence, restricting power is a social necessity and a legal obligation, and many Muslim scholars have undertaken this task, among them we mention two examples: the first of them belonged to the authority of the scholars, Al-Izz bin Abd al-Salam, and the second belonged to the Algerian Sheikh of Al-Azhar, Muhammad al-Khidr bin Hussein al-Jaza’iri. The aim of this research is to clarify the relationship that must be established between the scholar and the ruler, how it was in the ancient and modern stages of time, and as a result, to clarify the sect entrusted with the advice and allegiance of the ruler, his advice, his observation of his work and the calculation

الكلمات المفتاحية

مثقف، سلطة، أهل الحل والعقد، حسبة، إسلام.