مجلة اللغة الوظيفية
Volume 9, Numéro 1, Pages 359-372
2022-06-10

بين الاعتراف والتحدث بنعمة الله: أصول السيرة الذاتية بين الغربيين والعرب

الكاتب : مكاكي محمد .

الملخص

دأبت الدراسات النقدية العربية على تقديم فن السيرة الذاتية إلى القارئ على أنه فن غربي بامتياز، وأنه لا توجد لهذا الفن نظائر في آداب العرب قديما، رغم أن قياس المنجزات الأدبية إلى معيار ثابت متعلق بزمان ومكان معينين أمر لا يخلوا من الشطط العلمي والمعرفي، غير أنه وفي السنوات الأخيرة ظهرت دراسات أخرى أعادت النظر في هذه المقارنة وما صاحبها من أحكام نقدية، لتؤسس لأحكام جديدة تكاد تتناقض مع سابقتها على مستوى الأصول المنشئة لهذا الفن في الثقافتين: العربية والغربية، وما انجر عن هذه الأصول من تباين في الممارسة الإبداعية . سنحاول عبر هذه الورقات القاء الضوء على ما اكتنف هذا المسار النقدي ومدى مشروعية مايقدمه أصحابه من شواهد معرفية وتاريخية. Arab critical studies have been presenting the art of biography to the reader as a Western art par excellence, and that there are no analogues to this art in ancient Arab literature, although measuring literary achievements to a fixed standard related to a specific time and place is not without scientific and cognitive excess, but it In recent years, other studies have appeared that have reconsidered this comparison and the accompanying critical judgments, to establish new judgments that almost contradict the previous ones at the level of the origins of this art in the two cultures: Arab and Western, and the difference in creative practice resulted from these assets. Through these papers, we will try to shed light on what was involved in this critical path and the extent of the legality of the historical and epistemological evidence presented by its owners.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السيرة الذاتية، أدب الاعتراف، ترجمة النفس، التحدث بنعمة الله، الأدب العربي ; Keywords : Autobiography, confession literature, self-translation, speaking with God's grace, Arabic literature