Ex Professo
Volume 7, Numéro 1, Pages 408-419
2022-03-31

رمـــــــــــــــــــــز المـــــــــــــــــــــــــرأة بين الجمــــــــــــــــــال الأنثــــــــــــوي والحب الإلهــــــــــــــــــــي.

الكاتب : بوشلالق حكيمة .

الملخص

: لا تزال المرأة وعلى مر العصور رمزا لذلك الجمال الذي تهيم به القلوب، وتلتذ به الأعين وتسبح في حسن خلقته، كيف لا، والشاعر الجاهلي لا يكاد يدخل في غرضه من قصيدته حتى يقف على أطلال الحبيب ويبكي دياره، ويتذكر أيام الوصل ويُعزِّي نفسه بما آل إليه حاله بعد فراقه، وهي محل الأنس وراحة النفس، وقد سار شعراء الإسلامعلى النهج الذي سار عليه الشعراء الجاهليون دون تحرُّج مما لم يتناف مع الفطرة التي فطر الناس عليها غير أنهم استبشعوا الَّتعرُّض للوصف الفاحش، ولطالما نظم في النسيب العلماء والفقهاء وكتبهم شاهدة على هذا بما تحويه من كم غير قليل من الأشعار التي كانوا يتغزلون فيها، إما عن أمر واقع، وإما رغبة في المعارضة لشعراء سابقين. كما استعان الصوفية في المغرب العربي بالقصص القرآني، بحيث تتجلى المرأة كرمز أسطوري، وقد يتكثف هذا الرمز في قصص أسطوري جديد يجمع بين شخصيات متباعدة تاريخيا في مكان وزمان واحد، هو لحظة فنية أو صورة جزئية مرشحة. كما اعتز العرب بالمرأة وتعلقوا بها أما وحبيبة وزوجة وأختا وبنتا، وأعظم حماسة في فدائها بأنفسهم وأموالهم، هذا الإعتزاز للمرأة هو أكرم لها وأكثر تشريفا، من الحرية التي زعمت حضارة الغرب أنها منحتها إياها. ونأخذ في هذا المقال بعض النماذج من شعر كل من ابن عربي، عفيف الدين التلمساني وابو الحسن الششتري. AbstractThroughout the ages, the woman is still considered as a symbol of that beauty, which is loved by the hearts and desired by the eyes contemplating this stunning god’s creation. The ancient poet starts his poems by remembering his beloved’s remains and crying on her house. He keeps remembering the good days with her and he condoles himself about his situation after separation. So, //the woman is the symbol of companionship and self-comfort. The Islamic poets have followed the same way as their predecessors, without being ashamed from an innate thing, but they disliked the bad description of a woman. The Islamic scientists’ books are full of flirting poems, be it a reality or an opposition to their predecessors. The Arab Maghreb’s mystical poets have used the qur’anic stories; the woman appears as a mythical symbol, which has been intensified within new mythical stories gathering distanced historical characters in one place and one time. It’s an artistic moment or a partially candidate picture. The Arabs have always been being honored and tied down of women as a mother, a beloved, a wife, a sister, or a daughter. They have also been sacrificing themselves and their money for her sake. This honorary status is absolutely better than the Western so called liberty. In this article, we shall have some samples from Iben Arabi, Afif /Eddin Ettilimceni, and Iben Hasen Eshoshtori’s poetry.

الكلمات المفتاحية

الرمز، المرأة، الجمال الأنثوي، الحب الإلهي، الأدب الصوفي، الذات الإلهية. ; The symbol of a woman between the feminine beauty and the divine love