التّواصل الأدبي
Volume 3, Numéro 4, Pages 83-111

تجليات الحب الإلهي وفلسفته في الشعر الصوفي " ً أبو مدين التلمساني أنموذجا" دراسة تتناول العلاقة بين الحب الصوفي والحب العذري

الكاتب : رضوان محمد سعيد إيزولي .

الملخص

الملخص: ينبني هذا البحث على دراسة مقارنة بين الحب الصوفي والحب العذري حيث قام الباحث ببيان م ت إلى ثلاثة أقسام :الحب الطبيعي، والحب ّسِ ك ما بين أنواع الح ب التي ق ، معنى الح ب لغة واص ط لا حا الروحي، والحب الإلهي، كما بينت الدراسة الحب والمحبة، عند ابن عربي، وشعيب أبي مدي ن الغوث التلمساني أنموذج الدراسة. وعرضت الدراسة إلى مدى تأثر شعراء الصوفية بشعراء الحب العذري، واستخدام ألفاظهم وتحويلها إلى رموز عرفانية بعيدة عن المقاصد الدنيوية والإنسانية، فظهر للباحث أن ألفاظ الحب لدى الفريقين ي وُّ فالعذر ، واح دة إلا أن مقاص دهم مختلفة سام يتعلق بالذات ّ والص وفية حبهم إله ي ،ّ هم أرض ي إنساني ُّ ن حب الإ لهية، وتناول الباح ث في الدراسة نماذج من الش عراء الص وفيين كابن الفارض وابن عربي، وركز في دراسته على ديوان شعيب أبي مدين التلمساني أنموذجا للدراسة Abstract: This paper is a comparative study between Sufi mystical love and ‘udhri love (ideal or Platonic love). It focuses on the meaning of love in common language and as a technical term, and on the three different kinds of love that can be found in Sufi philosophy: natural love, spiritual love and divine love as they have been exposed in the works of Ibn Arabi and Abu- Madyan Attalmasani . This study presents the influence of ‘udhri love poets on Sufism, which used of their terms and transformed them into Gnostic symbols far from human and mundane meanings. The terms referring to love can be divided into two groups: in the first are included the terms used by ‘udhri poets whose love is earthly and human, while in the second are found terms used by Sufis, whose love is Divine and its object is the Divine essence. Examples are drawn from Sufi poets like Ibn al-Faridh and Ibn Arabi, but especially from the poems of Abu - Madyan Attalmasani.

الكلمات المفتاحية

الحب الإلهي، التّصوّف ، ابن الفارض، ابن عربي، أبو مدين التّلمساني