مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 11, Numéro 1, Pages 958-969
2022-03-02

لغة الخطاب التواصلي في ظل تكنولوجيا الإعلام والاتصال، The Language Of Communicative Discourse In Light Of Media And Communication Technology

الكاتب : ميس سعاد .

الملخص

من المتعارف عليه أن اللغة وسيلة الإنسان للتواصل والتعبير عن مشاعره وأفكاره، وإشباع حاجاته، فهي ذات وظائف متعددة: تعبيرية، تواصلية، وفكرية...ويعتبر السياق التواصلي وما يحدثه من الأفعال الكلامية من إنجازات وآثار على متلقيه - كون الأفعال الكلامية تلعب دورًا بارزًا في تحقيق نجاح الخطاب التواصلي أو فشله - له أهمية كبيرة في تغيير نظرة المجتمع إلى الأحداث و الوقائع، فالمعلومات التي تنشر بواسطة الوسائل الإعلامية مثل: الصحافة والإذاعة والتلفزيون والإنترنت والمجلات لها تأثير كبير في نفوس متلقيها ومتابعيها، ولكن هذا التأثير لا يحدث إلا إذا كانت اللغة المستخدمة سليمة و مقنعة و مفهومة تناسب مختلف فئات المجتمع. نحاول من خلال البحث التكلم عن أهمية لغة الخطاب التواصلي، وذلك من خلال التعرف على ماهيتها ووسائلها وآلياتها في الإلقاء والإقناع، ومدى أثر هذه اللغة على نجاح أو فشل التواصل بين أفراد المجتمع. It is well known that language is a person’s means/facility of communicating, expressing his feelings and ideas, and satisfying his needs as it has multiple functions: expressive, communicative, and intellectual. The communicative context and the verbal actions that it makes which to be considered as achievements and effects on the recipient - the fact that verbal actions play a prominent role in achieving the success or failure of the communicative discourse - has great importance in changing the society's perception of events and facts. Information published by media outlets such as: the press, radio, television, the Internet and magazines have a great impact on the hearts of their recipients and their followers; however, this effect does not occur unless the language used is sound, convincing, understandable, and suitable for all the different groups of society. Through this research study, we try to bring about the importance of the communicative discourse’s language, by identifying its essence, methods and mechanisms in speech and persuasion in addition to the extent to which this language impact the success or failure of communication among the members of society.

الكلمات المفتاحية

لغة، خطاب، تواصل، تكنولوجيا، إعلام واتصال. ; Language, discourse, communication, technology, media and communication.