بدايات
Volume 4, Numéro 1, Pages 56-69
2022-02-08

الخطاب النقدي الثّقافي عند محمد العربي ولد خليفة

الكاتب : ديدان محمد .

الملخص

حملت الحداثة و ما بعدها واقعا جديدا على صعيد المنظومة الفكريّة، أسفر عن توجّهات ثقافيّة ومقاربات نّقديّة جديدة، فرضتها المتغيّرات المعرفيّة المتتاليّة، وحتّمها البحث عن أجوبة لها، لأنّ الطّموح إلى نتائج بحثيّة مختلفة عن السّائد والمعهود يمرّ عبر التّحكم في دلالات الخطاب الجديد ما ظهر منها وما خفي، لاشتمال معظم الخطابات على نسقين أحدهما ظاهر والآخر مضمر ناسخ له؛ ما استلزم ضرورة ارتباط الأداة النّقدية بالموضوع على مستوى التّنظير والتّطبيق، ومنح النّاقد حريّة نوعيّة تتيح له الاطّلاع على الثّقافات الأخرى، حتى ينجلي الجدل حولها ويظهر صدقها من زيفها، فلا يوكل الحكم عليها حينئذ لاجتهادات الأفراد وانتماءاتهم، وهي مقاربة يعدّ النّقد الثّقافي أقرب المناهج عناية بها. و لقد كان محمّد العربي ولد خليفة من السّابقين الأوّلين في تمثّل هذا النوع من المقاربات النقدية عند تحليله لمختلف القضايا ذات الصّلة بالمجتمع الجزائري على الصعيد الفكري والاجتماعي والسّياسي والثّقافي، وما دراستنا هذه إلّا لمحاولة اكتشاف مدى استفادته من النقد الثقافي في استنباط الدّلالات الضمنية و في التفريق بين اللفظ و المعنى، و الظاهر و المضمر، والنظرية و التطبيق. Abstract: Modarnity and its aftermath carried a new reality on the level of the intellectual system, Which resulted in new cultural trends and critical approaches, It was imposed by the succesive cognitive variables, and it was imperative to search for answers to them, because the ambition for research results different from the prevailing and the usual passes through, Most of the speeches contain two fromats, one is implicit and transcribing it ;What necessitadted the necessity of linking the critical tool with the topic at thelevel of theory and implementation , and granting the critic a specific freedom that allows him to gain access to other cultures, so that the debate about it becomes clear and its truthfulness appears from its falsehood, so that judgment is not entrusted at that time to the jurisprudence of individuals and their affiliations, an approach in which cultural criticism is the closest approch to attention . Mohamed Al- Arabi Ould Khalifa was one of the first precursors to represent this Kind of critical approach when analizing various issuses realted to Algerian society on the intellectualn, sosial, political, and cultural, Our study is only to try to discoved the extent of its benefit from culturalcriticism in extrapolating implicit connotations and in differentiating between verbal and meaning, apparent, and implicit, theory and application .

الكلمات المفتاحية

النقد الثقافي ; التراث ; الحداثة ; التاريخانية الجديدة ; الديمقراطية