بدايات


Description

Bidayat is an international, refereed quarterly academic journal issued by the University of Laghouat with double arbitration and review. It is an open source academic journal that publishes research, linguistic, literary, and critical studies and related matters, and intellectual research in the field of human sciences in general, as well as research and studies in international literature. ... The Journal receives serious research and studies in languages ​​(Arabic, French, English and Spanish). It is also interested in scientific and academic activities through national and international forums and conferences that meet the scientific and methodological conditions and rules that qualify it for publication. Our Journal aims with full confidence and pride to develop scientific research and knowledge, and to document the specialized academic scientific output. We want the journal to be a window for publishing original scientific production that will be presented in scientific councils and promotion committees, in accordance with the rules and regulations of promotion committees in Algeria and the Arab world, documented and trustworthy from That would promote research to the ranks of global research.


2

Volumes

7

Numéros

71

Articles


أسس العملية التواصلية- النص، النظرية، التأويل، المتلقي- في الميزان النقدي العربي والغربي.

بغاديد عبد القادر, 

الملخص: عرف النقد العربي في العقد الثاني من القرن العشرين انفتاحا على النقد الغربي بكافة تحولاته بدءا بالمناهج السياقية كالمنهج التاريخي والنفسي والاجتماعي، مرورا باللسانيات وانتهاءً إلى الأسلوبية ونظرية التلقي، واختلفت هذه المناهج في إجراءاتها وتصّوُراتها وممارساتها، فالمناهج السياقية تعاملت مع النص على أنه وثيقة تاريخية أو نفسية أو اجتماعية، أما المناهج النَّسقية رأت غير ذلك، فالمنهج التاريخي يتضمن أسماء الناس والأماكن، والمنهج النفسي يُحلل عُقد الكاتب وحصراته، والمنهج الاجتماعي يعتمد على أحوال الناس وسلوكاتهم ومستوى المعيشة في المجتمع. إنّ هذا الاختلاف في التصور الفكري لهذه المناهج والتي كان هدفها تقريب النص أو الخطاب من القارئ جعل كل منهج منها يقوم على أنقاض سابقيه في محاولة لتطوير بعض الأفكار التي جاء بها هذا المنهج أو ذاك وتجنب الهفوات التي سقط فيها سابقوه. الكلمات المفتاحية: النص، التلقي، النظرية، القارئ، التأويل، النقد.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النص، التلقي، النظرية، القارئ، التأويل، النقد.


آليات المقاربة النقدية لازدواجية السارد والمؤلف لدى عبد المالك مرتاض والطاهر رواينية

خالدي خليفة, 

Résumé: Abstract: The basis for this study is to target the critical paradox in the mechanisms and procedures of some prominent researchers in the field of narratives and creative’s texts, especially the novelist ones. Her view, to settle this research by presenting two studies according to a specific critical approach. And if in this regard we are tracking the most Important achievements and what the critics ″Abd- Almalik Murtadh″ and ″Al-Taher rewainiyah″ did in order to achieve the mechanisms and analyzes that would make the other a narrator or distance him to be so, while being careful to identify the voices narrative, which is one of the manifestations to highlight the role of the other and the narrator in the work of fiction. And in front of this interaction between the narrating ego and the creative ego that drives the atmosphere of narration, we have nothing but to discern the nature of dies duality and its role in weaving the threads of fictional and fictional artistic work.

Mots clés: سارد مؤلف محكي


ترجمة المصطلح السوسوري في كتاب محاضرات في اللسانيات العامة

بشيري زينب, 

الملخص: يعدّ دوسوسير مؤسس اللسانيات المعاصرة ، واللساني الذي أعاد دراسة اللغة وفق تصوّر جديد من خلال كتابه محاضرات في اللسانيات العامة الذي صدر عام 1916 والذي شهد ترجمات عديدة بداية من 1928، ورغم الترجمات العربية التي شهدها من مغربية ،وتونسية، ولبنانية ،ومصرية ،وعراقية إلا أننا نلاحظ عزوف الكثير من الطلبة الجامعيين عن مجال اللسانيات وفهمها وذلك بسبب عدم اتفاق المترجمين على مصطلح واحد ، وهذا ما يؤكد على أن معظم الترجمات التي أنجزت تمّت بمبادرات فردية وليس ضمن خطّة منسّقة هادفة تستجيب إلى الحاجات العملية وهذا ما توصّل إليه البحث في نهاية المطاف Dossucer is considered the founder of contemporary linguistics, and the linguist who re-studied language according to a new vision through his book Lectures on General Linguistics, which was published in 1916 and which witnessed many translations beginning in 1928, and despite the Arabic translations he witnessed from Moroccan, Tunisian, Lebanese, Egyptian and Iraqi, we notice the reluctance of many Undergraduate students in the field of linguistics and its understanding due to the lack of agreement of translators on one term, and this confirms that most of the translations that were accomplished were made by individual initiatives and not as part of a targeted coordinated plan that responds to practical needs and this is what the research ultimately reached

الكلمات المفتاحية: ترجمة ; مصطلح ; لسانيات عامة


الألفاظ اللغوية الدالة على القوة والشجاعة في الشعر الجاهلي؛ عمر بن كلثوم أنموذجا

مزهود سليم, 

الملخص: ملخص: لا شك أن العرب في العصر الجاهلي قد احترموا سلسلة من القيم الاجتماعية والأخلاقية ودافعوا عنها ونظموا بها حياتهم وعلاقاتهم، بما يتماشى مع روح عصرهم، وسياق ثقافتهم وشخصيتهم، وفق متطلبات بيئة صلبة، أنتجت فرسانا شجعانا، فأدرجوا في شعرهم أنواعًا مختلفة من شعر الحماسة والشجاعة والبطولة، فغلبت على شعرهم ألفاظ الحرب والتضحية بالنفس، وكثرت وسائل الحرب من سيف ورمح في أبيات الشعر لديهم. يهدف هذا المقال إلى تبيان الألفاظ العربية الدالة على القوة والشجاعة، التي يستعملها أكثر الشعراء العرب في العصر الجاهلي، وأبرزهم الشاعر عمرو بن كلثوم، وهي تتصل غالبا بالفروسية والإقدام والدفاع عن النفس والقبيلة، والحروب والمعارك والافتخار بقوة القبيلة وزعامتها. الكلمات المفتاحية : ألفاظ لغوية. قوة. شجاعة. شعر جاهلي. ابن كلثوم. حرب. Abstract: The Arabs in the pre-Islamic era respected social and moral values, defended them and organized their lives and relationships, in line with the age, culture, Arab personality, and difficult environment, which produced brave knights, so they included enthusiasm, courage and heroism in their poetry, so their poetry prevailed with words of war, self-sacrifice, and tools of war . This article aims to explain the Arabic expressions indicating power that most Arab poets in the pre-Islamic era use, most notably the poet (Amro Ibn Kulthum), It is concerned with equestrian, courage, self-defense and tribe, wars and battles, pride of the tribe. The poetry of (Amro Ibn Kulthum) included many linguistic expressions that expressed strength, courage, rejection and non-submission, especially as they appeared in the context of war and pride in the poet’s tribe.. Kays words: terms. strength.courage. Pre-Islamic. Ibn Kulthum.War

الكلمات المفتاحية: ألفاظ لغوية ; قوة ; شجاعة ; شعر جاهلي ; ابن كلثوم ; حرب ; terms ; strength ; courage ; Pre-Islamic ; Ibn Kulthum ; War


المرجعيات الفكرية والفلسفية للبنيوية التكوينية

سعيدي عادل,  لنصاري أسامة, 

الملخص: لم تنشأ نظريات العلوم الإنسانية والمناهج النقدية من العدم، ولم تظهر فجأة، بل كان لتأسيسها أصول انبثقت عنها ومرجعيات استندت إليها، ولم يحد المنهج البنيوي التكويني عن هذه القاعدة في تأسيسه، ويكفي التدليل على ذلك باستقاء لوسيان غولدمان من معين الفلسفتين المثالية والوضعية، واستطاعته تكييف أفكاره وإخراجها في قالب ماركسي جدلي بما يتناسب وقناعاته، لتنتج أخيرا منهج البنيوية التكوينية. وستحاول الدراسة معتمدة على الوصف والتحليل الإجابة عن الإشكالية التالية: كيف استثمر لوسيان غولدمان أفكار الفلسفتين المثالية والوضعية في تأسيس منهج البنيوية التكوينية؟ Any theory that existed and any method found in the humanities was not born out of nowhere, its appearance was not sudden and was not born of the moment, but it had origins and references that were the cause of its emergence. Lucian Goldman derived from a certain idealistic and positive philosophy, and he was able to adapt his ideas and direct them into a marxist dialectic template commensurate with his convictions, to finally deduce the method of structural composition. Based on description and analysis, the study attempts to answer the following problem: How did Lucille Goldman invest the idealistic and positional ideas of philosophy in establishing a structural and formative approach?

الكلمات المفتاحية: الفلسفة المثالية، الفلسفة الوضعية، لوسيان غولدمان، البنيوية التكوينية. ; Ideal Philosophy, Positial Philosophy, Lucian Goldman, Formative Structuralism


الموت وتراجيديا التخييل الروائي في: الموت في وهران للحبيب السائح

جوادي هنية, 

الملخص: الموتُ في وهران، تجربَة سرْدية حدَاثية، تَكْتبُ المَوْتَ، وتَتَدثَّر بوشَاحه، وتَتجَرُّع مَواجِعه المُمتدة في مفاصل السّيرة الذّاتية للسّارد والذوات الفاعلة. وقد بَدا المَوت في شكليه الحقيقي والمَجازي رمْزا مكثّفًا، يشعّ بالدّلالة، تُجسدّ هيمنتَه على عالَم الرّواية صوّر القَتل وحَالات الصّمت والتّغييب، وانتفاء قيّم التسامح والتعايش... وغيرها من المظاهر السلبيّة التي تعكِس تراجيديا الأزمة الوطنيّة، وتعلن موت الإنسان وتدمير المكان في الباهية وهران، رمز الوطن الجزائري المكلوم زمن المحنة، لكن السّارد يصرّ على إنقاذ المستقبل من براثن الحاضر، وتَطْويع الموت ـلبعث الحياة، والانتصار لقيّمها. abstract Al Mawt Fi Wahran is a modern narrative experience that writes for death, covered with its scarf, and swallows its woes prolonged into the joints of the biography of the narrator and the actors. Death, in its real and metaphorical form, appeared to be an intense symbol, with strong significance, whose hegemony over the world of the novel embodies the images of murder, silence, absenteeism, the absence of the values of tolerance and coexistence ... and other negative aspects that reflect the tragedy of the national crisis, announcing the death of the human being and the destruction of the beautiful city Oran, the symbol of the grieving Algerian nation at the time of Adversity, but the narrator insists on saving the future from the clutches of the present, adapting death to revive life, and supporting its values.

الكلمات المفتاحية: رواية ; موت ; حياة ; حداثة ; سرد ; Novel ; death ; life ; modernety ; narrativity



Les 10 articles les plus téléchargés