مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 5, Numéro 5, Pages 132-149
2021-12-31

التعليم الالكتروني كبديل مساعد في التدريس في الجامعات الجزائرية في زمن جائحة كوفيد 19

الكاتب : بوزاهر صونية .

الملخص

ملخص: أدي تطور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات إلى التوجه نحو شكل جديد من أشكال التعليم المتمثل في التعليم الإلكتروني، الذي يعتبر أسلوب الجديد في التعلم بالاعتماد على الواقع الافتراضي ووسيلة بديلة أو مساعدة لتمكينها من تكملة البرامج المسطرة في التدريس خاصة في زمن جائحة كوفيد19 بصوره المختلفة(التعليم الإلكتروني المتزامن، التعليم الإلكتروني الغير متزامن، التعليم الإلكتروني المدمج)، حيث أن جميع المؤسسات التعليمية في الدول المتقدمة قد بدأت باستخدام التعليم الالكتروني من قبل الجائحة وبنسبة عالية في زمنها، والجامعة الجزائر من بين المؤسسات التي اعتمدته كخيار بديل ومكمل للتعليم الحضوري منذ 12 مارس 2020 إلى يومنا هذا. هدف البحث إلى: التعرف على الأسلوب الجديد في التعليم بالاعتماد على الواقع الافتراضي، وكيفية الاستفادة منه في الجامعة الجزائرية في التدريس كوسيلة بديلة أو مساعدة لتمكينها من تكملة البرامج المسطرة في التدريس خاصة في زمن جائحة كوفيد19 من أهم نتائج البحث: الحاجة إلى ضرورة رسم الرؤى المستقبلية لفلسفة التعليم المرتبطة بتوظيف تقنية المعلومات والاتصالات واستخداماتها في جميع مجالات منظومة التعليم عموما وفي الجامعات خصوصا خاصة في زمن جائحة كوفيد 19. The development of information and communication technology has led to a trend towards a new form of education represented in e-learning, which is considered a new method of learning based on virtual reality and an alternative or auxiliary means to enable it to complement the established programs in teaching, especially in the time of the Covid-19 pandemic in its various forms (simultaneous e-learning). , asynchronous e-learning, integrated e-learning), as all educational institutions in developed countries have started using e-learning before the pandemic and at a high rate in its time, and the University of Algeria is among the institutions that have adopted it as an alternative and complementary option for physical education since March 12, 2020 to the present day this.. The aim of the research Learn about the new method of education based on virtual reality, and how to benefit from it in the Algerian university in teaching as an alternative or auxiliary means to enable it to complement the established programs in teaching, especially in the time of the Covid-19 pandemic.. The philosophy of education The need to draw future visions for the philosophy of education related to the employment of information and communication technology and its uses in all areas of the education system in general and in universities, especially in the time of the Covid 19 pandemic.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني، الجامعات الجزائرية، جائحة كوفيد 19