Annales de l’université d’Alger
Volume 35, Numéro 5, Pages 522-534
2021-12-22

الخلاصة الألفيّة؛ قيمتها وأهمّ شروحها Al Alfia; Its Value And Its Most Important Interpretations

الكاتب : شريفي عزّالدّين .

الملخص

ملخّص: لقد اختلفت آراء المختصّين في التّعليم حول أحسن السّبل لتدريس النّحو واستيعاب قواعده، فذهبوا في ذلك مذاهب شتّى بعد أن رأوا أنّ المتعلّمين لا يستوعبونه، كما أنّ المعلّمين والأساتذة يجدون صعوبة في تيسير دروس النّحو وتجاوب المتعلّمين معهم. ولوحظ أيضا أنّ معظم الأساتذة ينفرون من دراسة علم النّحو؛ وهذا ما دفعنا إلى التّفكير في هذه المسألة بعد تأمّلنا في مستوى المتعلّمين المتدهور؛ فالكثير منهم لا يعربون الكلام إذ لا يفرّقون بين المرفوع والمنصوب والمجرور والمجزوم. فالمتأمّل في هذا يعود بذاكرته إلى عصور مضت حيث كانت المدارس التّقليديّة تزخر بالمتعلّمين، وكان تعليمهم مبنيّا على أسس متينة صحيحة إذ كانت لهم مصادر ينهلون منها انتقاها لهم شيوخ ذلك الزّمان لترسيخ قواعد اللّغة العربيّة في أذهان المتعلّمين؛ فكانوا يحفظون هذه القواعد الّتي صاغها بعض مشاهير النّحويّين مختصرة موجزة في منظومات نالت شهرة عالية. وممّا لا شكّ فيه أنّ أشهر منظومة في النّحو هي ألفية ابن مالك الأندلسيّ النّحويّ[672هـ] الّتي لقيت اهتماما كبيرا نتج عنه شروح كثيرة. Al Alfia, its Interpretations and Feasibility in University Teaching Abstract: Nowadays, the experienced pedagogists opinions differ about the best methods of Arabic grammar teaching and the problem of learners’ assimilation. They established many methods to help both students and teachers assimilate grammar rules. Teachers face many difficulties in facilitating the lessons and enhancing learners’ interaction. In addition, we noticed that teachers avoid studying grammar and learners’ level is deteriorating day by day, which led us to excogitate this question. The study takes us back to the ancient times when traditional schools used to receive many students. At that time, teaching was based on reliable sources selected by Sheikhs, who worked on entrenching Arabic rules in students’ minds. Hence, students used to memorize the rules explained and summarized by the famous grammarians in form of poems. The most famous Arabic grammar poem “rhymed book “ is ”Alfiat Ibn Malik”, which was the center of attention of many Arabic language scholars and specialists who wrote books to provide the right criticism and interpretation.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحيّة: الخلاصة ـ انتقاها ـ شيوخ ـ منظومة ـ الألفيّة. ; Keywords: rhymed book, Al Alfia, Sheikhs, learners, Arabic grammar.