دراسات نفسية وتربوية
Volume 14, Numéro 2, Pages 340-352
2021-08-31

تطبيقات تربوية تفاعلية مقترحة لمساعدة ذوي صعوبات التعلم في ظل جائحة كوفيد 19

الكاتب : بن معيزة عبد الحليم . بن عبد المالك عبد العزيز .

الملخص

تهدف هذه الورقة إلى التوعية بأهمية الأدوات التكنولوجية المساعدة لذوي صعوبات التعلم التي تساهم في دعم استقلالية هذه الفئة وتطوير قدراتهم ومهاراتهم في ظل الحجر المنزلي الذي فرضه تفشي وباء كورونا، وذلك من خلال إبراز أهمية ومبررات استخدام التكنولوجيا المساعدة كالهواتف الذكية واللوحات الرقمية كوسيلة مساندة لذوي صعوبات التعلم، ثم عرض الأسس النظرية التي يجب اعتمادها في اختيار البرامج والتطبيقات التكنولوجية التعليمية التي تلبي حاجيات وتدعم قدرات ذوي صعوبات التعلم، وفي الأخير سنعرض دراسة مسحية لأهم وأحدث البرمجيات الالكترونية الحديثة والمخصصة لذوي صعوبات التعلم سواء كانت صعوبات نمائية، أو صعوبات أكاديمية، مع ذكر بعض التوصيات التي من شأنها زيادة الوعي بأهمية إستخدام التطبيقات التعليمية المساندة. This paper aims to raise awareness of the importance of assistive technology tools for people with learning difficulties that contribute to supporting the independence of this group and developing their capabilities and skills in light of the home quarantine imposed by the outbreak of the Corona epidemic, And that by highlighting the importance and justification for the use of assistive technology, such as smartphones and digital tablets, as a means of support for people with learning difficulties, Then he presented the theoretical foundations that must be adopted in the selection of educational technological programs and applications that meet the needs and support the capabilities of those with learning difficulties. Finally, we will present a survey study of the most important and latest modern electronic software for people with learning difficulties, whether they are developmental or academic difficulties, with some recommendations that would increase awareness of the importance of using educational support applications.

الكلمات المفتاحية

التكنولوجيا المساعدة ; صعوبات التعلم ; وباء كورونا