المعيار
Volume 13, Numéro 2, Pages 795-808
2023-01-19

الدمــج المدرســي للطفــل التوحــدي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي School Integration Of The Autistic Child From The Point Of View Of Primary Education Teachers

الكاتب : مغلاوي فطيمة . بن عبد المالك عبد العزيز .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة واقع الدمج المدرسي للطفل التوحدي في المدرسة العادية مع أقرانه العاديين، حيث قمنا بإجراء مقابلات نصف موجهة مع أساتذة التعليم الابتدائي لمدرسة"زيغد إسماعيل" بولاية قسنطينة، وتم اختيار المدرسة بطريقة قصدية باعتبارها مدرسة دمج، يتمدرس فيها طفل توحدي في سنته الخامسة. ومن خلال تحليل محتوى المقابلات باستخدام التحليل الكمي لـ"بيرلسون"، تمثلت أهم النتائج في معرفة شروط ومزايا وصعوبات دمج الطفل التوحدي، إضافة إلى معرفة مدى قابلية الأساتذة لعملية الدمج.بناء على النتائج المتوصل اليها قمنا باقتراح جملة من التوصيات The study aimed to know the reality of the school integration of the autistic child in the regular school with his ordinary peers. We conducted semi-directed interviews with the primary education teachers of the "ZighedIsmail" school in the state of constantine, and the school was intentionally chosen as an integration school, in which an autistic child in his fifth year study. And through analyzing the content of the interviews using the quantitative analysis of "Berelson". The most important results were to know the conditions, advantages, and difficulties of integrating of the autistic child, in addition to know the extent, we proposed a set of recommendations

الكلمات المفتاحية

الدمج المدرسي ; الطفل التوحدي ; طيف التوحد ; School integration ; Autistic child ; Autism Spectrum