Revue Des Sciences Humaines
Volume 32, Numéro 2, Pages 737-750
2021-06-30

On The Correlation Between Algerian Efl Learners' Critical Thinking Skill And Reading Ability

Authors : Boumaza Hadjer . Grine Nadia .

Abstract

The present work purports to study the relationship between critical thinking and reading ability among EFL learners in the Algerian context. Data for the study are collected from twenty-two master one students in the department of English at 8 Mai 1945 Guelma University, Algeria and seven teachers working at two Algerian universities: 8 Mai 1945 Guelma, and Badji Mokhtar Annaba. Instruments used to collect the data are; a critical thinking test, the IELTS (International English Language Testing System) reading test, semi-structured interviews and instant messages interviews. The nature of the relationship between EFL learners’ critical thinking level and reading ability is determined through the calculation of the correlation coefficient (r). It was revealed that there is a significant positive correlation between the study variables. يهدف هدا العمل إلى دراسة العلاقة بين التفكير النقدي وقدرة القراءة لدى طلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعة الجزائرية. تم جمع بيانات الدراسة، التي أجريت على اثني وعشرين طالب ما ستير، في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة 8 ماي 1945قالمة، وسبعة أساتذة من جامعتي: 8 ماي 1945 قالمة، وباجي مختار عنابة. تم الاعتماد على الوسائل التالية: اختبار التفكير النقدي، اختبار القراءة وفقا لنظام اختبار اللغة الإنجليزية الدولي، المقابلات شبه المبرمجة، إضافة الى مقابلات الرسائل النصية الفورية. تم تحديد طبيعة العلاقة بين مستوى التفكير النقدي وقدرة القراءة من خلال حساب معامل الارتباط. تبين وجود علاقة ارتباطية ايجابيه بين متغيرات الدراسة. Cette contribution vise à étudier la relation pouvant exister entre la pensée critique et la capacité de lecture chez les étudiants en première année master du département d’anglais de l’Université 8 Mai 1945 sise Guelma. Dans ce contexte, la collecte des données est réalisée auprès de vingt-deux étudiants et sept enseignants dont ceux pratiquant simultanément à l’Université Badji Mokhtar d’Annaba. Nous utilisons comme outils de recherche : un test de pensée critique, le test de lecture IELTS (système international de test de la langue anglaise), des entretiens semi-directifs et des interviews à messages instantanés. Afin de pouvoir déterminer la nature de la relation existant entre le niveau de pensée critique des apprenants et la capacité de lecture, il a été effectué le calcul du coefficient de corrélation (r). Il en résulte suite à cette investigation, qu'il existe une corrélation positive et significative entre les différentes variables.

Keywords

Critical thinking ; reading ability ; correlation ; semi-structured interviews ; instant messages interviews التفكير النقدي؛ قدرة القراءة؛ علاقة الارتباط؛ المقابلات شبه المبرمجة؛ مقابلات الرسائل النصية الفورية.