الممارسات اللّغويّة
Volume 11, Numéro 4, Pages 423-458
2020-12-10

An Experimental Study Into The Role Of Information Communication Technology (ict) In Enhancing Second Year Efl Students’ Written Production At Chadli Bendjedid University El-tarf

Authors : Bouras Sana . Grine Nadia .

Abstract

Abstract This quantitative research aims at investigating the effectiveness of Information Communication Technology (ICT) mainly the computer (word processor) on EFL students’ writing performance. An experimental study was conducted at the Department of English Language, Chadli Bendjedid University –EL-Tarf during the first semester of the academic year 2019/2020 to measure students’ achievement in writing. The sample of the study consisted of (100) students enrolled in second year of English and were randomly assigned to both experimental and control groups. A writing pretest was given to both groups at the beginning of the study to make sure that the students have the same level and the same test was given as a posttest at the end of the experiment. The findings showed significant difference between the control and the experimental groups in favour of the latter. Students demonstrated a positive attitude and were excited using ICTs to improve their writing skill. ملخص دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال - معالج النصوص- في تعزيز الإنتاج الكتابي لطلاب السنة الثانية إنجليزية في جامعة الشاذلي بن جديد الطارف : دراسة تجريبية يهدف هذا المقال إلى إثبات فعالية تكنولوجيا المعلومات والاتصال ممثلة في الكمبيوتر (معالج النصوص) في تحسين مهارة الكتابة لدى طلاب اللغة الإنجليزية. لذلك أجريت دراسة تجريبية في قسم اللغة الإنجليزية خلال السداسي الأول بجامعة الشاذلي بن جديد الطارف للموسم الجامعي 2019/2020 لقياس مدى تحصيل الطلاب لمهارة الكتابة، تتكون عينة الدراسة من (100) طالب مسجل في السنة الثانية، تم تقسيمهم بشكل عشوائي إلى فوجين؛ فوج تجريبي يستعمل الكومبيوتر، وفوج التحكم يستعمل الطريقة التقليدية. حيث تم إجراء اختبار مسبق للكتابة لكلا الفوجين في بداية الدراسة، للتأكد من أن الطلاب لديهم نفس المستوى، وتم إعادة نفس الاختبار في نهاية التجربة لكلا الفوجين. وأظهرت النتائج فرقا كبيرا بين الفوجين لصالح الفوج التجريبي من خلال تفاعل الطلاب إيجابياً وتحمسهم لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال لتحسين مهاراتهم في الكتابة. الكلمات المفتاحية: الاختبار المسبق -الاختبار اللاحق -تكنولوجيا المعلومات والاتصال- الكمبيوتر (معالج النصوص)- - مهارة الكتابة.

Keywords

Key words: Information communication technology (ICT)؛ computer (word processor)؛ pretest؛ posttest؛ writing skill.