القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 4, Numéro 2, Pages 158-171
2021-06-30

النـّـقد الجـزائري من انّفتـاحيـــة السّيــاق إلى انّغـلاقيــه النّسـق - عبـد المــالك مرتــــاض- أنـــموذجـــاً Algerian Criticism From The Openness Of Context To The Closure Of The Format -abdelmalek Murtad A Model-

الكاتب : حاجي عبد الرزاق .

الملخص

لم يكن النقد الجزائري بمنأى عن التحولات الفكرية والمنهجية التي أفرزت وعيا معرفيا عبر آليات إجرائية فيما يعرف بالمناهج النقدية التي شكلت قطيعة معرفية مع التصورات السابقة، فقد اتجه الناقد الجزائري على اختلاف مشاربه صوب تلك المناهج في منبتها الأصلي يأخذ منها ما يُدعم معارفه ويغذي ممارسته النقدية فظهرت الدراسات النقدية شاهداً على المنجز النقدي الجزائري. وعليه يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على مدى استثمار الناقد الجزائري لهذه الاتجاهات الغربية وقدرته على تمثل مقولاتها النقدية، وذلك بالارتكاز على تجربة النّاقد -عبد المالك مرتاض- التي نراها من التجارب التي تخدم هدف البحث. وسنحاول الإجابة عن عديد التساؤلات لعل أبرزها: كيف تمظهر النموذج الغربي في النقد الجزائري ؟ وكيف هو الحال بالنسبة للمدونة النقدية السّياقية؟ وماهي مُصَوِّغات التحول إلى منظومة المناهج الحَداثيّة ؟ وكيف كانت تجربة الناقد "عبد المالك مرتاض" في رحلته من السّياق إلى النسق؟ The Algerian criticism was not immune to the intellectual and methodological transformations that resulted in a cognitive awareness through procedural mechanisms in what is known as the monetary approaches that formed a cognitive break with previous perceptions, it was lost, The Algerian critic, regardless of his different approaches, turned towards these curricula in their original stage, taking from it what would supports his knowledge and nurturing his critical practice. So critical studies have emerged as a witness to the Algerian monetary achievement. Accordingly, this research aims to shed light on the extent of the Algerian critic's investment of these western trends and his ability to represent their critical categories, based on the experience of critic Abdel-Malik Murtad, which we see from the experiences that serve what the research goal. We will try to answer many questions, perhaps the most important of them, how did the Western model appear in Algerian criticism? and How is the case for the Contextual Cash Blog? and What are the rationale for the transition to a modernist curriculum system? and How was the experience of the critic "Abdel-Malik Murtad" in his journey from context to Theme?

الكلمات المفتاحية

نقد جزائري ; سياق ; نسق ; عبد المالك مرتاض ; Algerian criticism ; context ; coordinate ; Abdelmalek Murtad