Revue Les Cahiers du POIDEX
Volume 10, Numéro 1, Pages 153-176
2021-06-30

أهمية استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية في ضمان جودة التعليم- دراسة ميدانية

الكاتب : كبداني سيدي أحمد . بادن عبد القادر .

الملخص

يهدف الباحث من هذه الورقة إلى تحديد الأهمية النسبية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية ودورها في ضمان جودة التعليم بالنظر إلى المعايير الدولية المتعارف عليها، تم جمع البيانات الأولية باستخدام استمارة استبيان تم توزيعها على عينة من الأساتذة عدد مفرداتها 109، مع استخدام بعض أساليب الاحصاء الوصفي والاستدلالي من أجل اختبار الفرضيات. تم التوصل إلى أن استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية يعتبر أولوية في وقتنا الراهن بنسبة تفوق 81بالمائة من وجهة نظر مفردات العينة، كما أن هناك حاجة ملحة لاستخدام هذه التطبيقات مع جميع التخصصات العلمية منها والانسانية، وكذا استخدام هذه التطبيقات يساهم بدرجة كبيرة في ضمان جودة التعليم. كما توصلت الدراسة أنه ليس هناك فروق ذات دلالة احصائية في أهمية استخدام هذه التطبيقات لضمان الجودة لا من حيث الدرجة العلمية ولا الرتبة الوظيفية ولا الخبرة المهنية. From this research paper, the researcher aims to determine the relative importance of using artificial intelligence applications in Algerian higher education institutions and its role in ensuring the quality of education in view of internationally recognized standards. The primary data were collected using a questionnaire form distributed to a sample of professors of 109 vocabulary, with the use of Some methods of descriptive and inferential statistics in order to test hypotheses. It was concluded that the use of artificial intelligence applications in Algerian higher education institutions is considered a priority at the present time by more than 81 per cent from the point of view of the vocabulary of the research paper sample at the present time, and there is an urgent need to use these applications with all scientific and human disciplines, as well as the use of these applications It contributes significantly to ensuring the quality of education. The paper also concluded that there are no statistically significant differences in the use of these applications to ensure quality, neither in terms of academic degree, job rank, nor professional experience.

الكلمات المفتاحية

تطبيقات الذكاء الاصطناعي ; مؤسسات التعليم العالي ; ج ; دة التعليم ; ضمان الج ; دة