مقامات للدراسات اللسانية و الأدبية و النقدية
Volume 5, Numéro 1, Pages 63-76

دور روح العصر في إنتاج الألفاظ و المعاني قراءة في تأصيل ابن رشيق المسيلي لعملية الإبداع الأدبي

الكاتب : رزيق محمد .

الملخص

ملخص : لعلني لا أكون مبالغا اذا قلت بأن رأي ابن رشيق من أكثر الأراء النقدية اتزانا و هدوءا ، و من أكثرها تحليلا و تعليلا ، فلا هو بالغ في توجيه التهم الى الشعراء الذين استعانوا بغيرهم ، لانه يعلم علم القين أن الشاعر يحذو حذو سابقيه ،و ياخذ عنهم ، و لا هو تساهل مع المتكئين الذي يسطون على شعر غيرهم لأن دلك بلادة و عجز و قلة همة ، لذلك يقرر " و هذا باب متسع جدا ( يعني باب السرقات ) لا يقدر أحد من الشعراء ان يدعي السلامة منه ، و فيه اشياء غامضة ، الا عن البصير الحاذق بالصناعة ، و اخرى فاضحة لا يخفى على الجاهل المغفل " . Summary Perhaps I would not be exaggerating if I said that Ibn Rasheeq’s opinion is one of the most balanced and calm opinions, and one of the most analyzed and justified. He is not exaggerating in pointing accusations against poets who sought help from others, because he knows the certainty that the poet is following the example of his predecessors, and takes away from them And, nor is it leniency with reclining people who lash over the hair of others because it caused dullness, helplessness and lack of energy, so he decides, “This is a very wide chapter (meaning the door of thefts) that none of the poets can claim safety from it, and there are some mysterious things, except On the subtle insight of the industry, and other scandalous things that are not hidden from the ignorant ignorant. "

الكلمات المفتاحية

العملية النقدية ; الاتباع ; الابداع ; الفنية ; التقليد ; التفرد ; التعبير ; Followers ; Critical Process ; Rhetoric ; Artistic ; Expression