مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 473-488
2021-06-07

أثر الالتزام بأخلاقيات مهنة المحاسبة في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية وفق معيار التعليم المحاسبي الدولي (i.e.s 04) (دراسة ميدانية)

الكاتب : جموعي عمر . براهمي فوزية .

الملخص

هدفت هذه الدراسة لمعرفة أثر التزام الإطار الأكاديمي والمهني بأخلاقيات مهنة المحاسبة وفق المعيار الدولي للتعليم المحاسبي رقم (I.E.S 04) للحد من ممارسات المحاسبة الابداعية، وقد اجريت على عينة من المحاسبين المهنيين واستاذة جامعيين، وقد تم جمع البيانات الأولية عن طريق استبيان الكتروني . و خلصت الدراسة الى ان الاكاديمين و المهنيين في الجزائر يلتزمون بأخلاقيات مهنة المحاسبة رغم عدم حداثة قانون اخلاقيات المهنة وعدم تماشيه مع معيار التعليم المحاسبي الدولي و وجود أثر معنوي لجميع ابعاد الالتزامات الأخلاقية وفق المعيار للحد من استخدام المحاسبة الابداعية. his study aimed to find out the impact of the academic and professional framework's commitment to the ethics of the accounting profession in accordance with the International Standard for Accounting Education No. (I.E.S 04) to limit creative accounting practices. It was conducted on a sample of professional accountants and a university professor, and the primary data was collected through an electronic questionnaire. The study concluded that academics and professionals in Algeria adhere to the ethics of the accounting profession despite the lack of recent professional ethics law and its inconsistency with the standard of international accounting education and the presence of a moral effect for all dimensions of ethical obligations according to the standard to limit the use of creative accounting.

الكلمات المفتاحية

معيار تعليم محاسبي ; مهنة المحاسبة ; اخلاقيات المحاسبة ; المحاسبة الابداعية