المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
Volume 9, Numéro 1, Pages 281-296
2022-06-02
الكاتب : براهمي فوزية . جموعي عمر .
ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى بيان مدى توافق قانون أخلاقيات مهنة المحاسبة الجزائري مع محتوى معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم (4) التطوير المهني الأولي (القيم والأخلاق والسلوكيات المهنية)، وهذا من خلال الإجابة عن الإشكالية التالية: ما مدى توافق قانون أخلاقيات مهنة المحاسبة الجزائري ومتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم 04؟ ومن أجل تحقيق هدف الدراسة فقد تم مقارنة مجالات الاهتمام الرئيسية والفرعية وفق بما جاء به معيار التعليم المحاسبي الدولي الرابع، وقانون أخلاقيات مهنة المحاسبة الجزائري لسنة1996 وكل من مدونات أخلاقيات المهنة لكل من الخبير المحاسبي ومحافظ الحسابات والمحاسب المعتمد وقد استخدمنا في جمع البيانات أداة الاستبانة لعينة عشوائية من الاكاديميين والمهنيين، وقد توصلنا إلى النتائج التالية توجد علاقة توافق بين قوانين وقواعد مهنة المحاسبة في الجزائر ومعيار التعليم المحاسبي الدولي عند مستوى معنوية α=0.05 حسب وجهة نظر العينة المبحوثة. Abstract : This study aimed to demonstrate the compatibility of the Algerian Accounting Profession Ethics Law with the content of the International Accounting Education Standard No. (4) Initial Professional Development (Values, Ethics and Professional Behaviors), by answering the following problem: How compatible is the Algerian Accounting Profession Ethics Law and the requirements of the Education Standard International Accountant No. 04? In order to achieve the goal of the study, the main and sub-areas of interest were compared in accordance with the Fourth International Accounting Education Standard, the Algerian Accounting Profession Ethics Code for the year 1996, and each of the professional ethics codes for each of the accounting expert, the account keeper and the certified accountant. We used in data collection the questionnaire tool for a random sample from academics and professionals, and we have reached the following results, there is a compatibility relationship between the laws and rules of the accounting profession in Algeria and the international accounting education standard at the level of significance α = 0.05 according to the point of view of the researched sample.
قانون ; معيار ; أخلاقيات محاسبة ; تعليم محاسبي دولي ; قيم وأخلاق وسلوكيات
أودينة عبد الخالق
.
ص 10-26.
كيحلي عائشة سلمة
.
قمو آسية
.
زرقون عمر الفاروق
.
ص 209-228.
نور الهدى بهلولي
.
ص 36-58.
جموعي عمر
.
براهمي فوزية
.
ص 473-488.