الموروث
Volume 9, Numéro 1, Pages 185-199
2021-06-01

التواصل الجمالي للشعر في النقد المغاربي القديم

الكاتب : جيلالي بوزينة محمد .

الملخص

الملخص: الشعر في النقد المغاربي القديم فنّ مستقل بالقسمة المنطقية له خصائصه الخاصة به أساسها أنّه قول مخيّل محاكى ، له غاية الاستفزاز والانفعال ،وفاعلية التخييل فيه لا تنفصل عن البنية الإيقاعية التي لا تنفصل بدورها عن بنية التركيب والدلالة، ولا تعتبر قضية الصدق والكذب من هذه الخصائص إنّما له دور تعميق فاعلية التخييل، والحديث عن التواصل الجمالي يعني السعي إلى الكشف عن مظاهر التلقي عند اشهر نقاد وبلاغيي القرن السابع والثامن الهجريين في المغرب الإسلامي،حيث يتضح فيهما اهتمامهما الواسع المتزايد بأحوال المستمع والمخاطب وحديثهما عن شعرية الخطاب من وجهة نظر المتلقّي وموقع الكلام الشعري من نفسه بوصفه طرفا رئيسيا في عملية الإبداع الشعري، وتتمثل خصائص التواصل الجمالي في نظر هذين الناقدين انطلاقا من حاجات المتلقي وبواعثه على قراءة الشعر في الاستفزاز والإثارة والتأثير والإمتاع. الكلمات المفتاحية: النقد – الشعر- المغربي –القديم – القول المخيّل-الاستفزاز والانفعال –الصدق والكذب. ABSTRACT Poetry in ancient Magharebian criticism is an independent art holding its own characteristics as being imaginative and oral . It targets provocation and emotion, and the effectiveness ofits imaginationlies in its inseparability from the formal and sematic structure. Truth and lie are not considered as parts of its characteristics, but its aim is to deepening the efficacy of the imagination. Talking about aesthetic means of communication aims at revealing the manifestations of reception by one of themost famous critics and rhetoricians of the seventh and eighth centuries H in the Islamic Maghreb. Where they are shown their wide interest in the conditions of the listener and the speaker and their talk about the poetry of the speech from the point of view of the recipient and the position of poetic speech of himself as a major party in the process of poetic creativity, and the characteristics of aesthetic communication in the eyes of these critics based on the needs of the recipient and his motivations to read poetry in provocation, excitement, influence and enjoyment, which the research seeks to identify. KEY-WORDS : Criticism - poetry - Maghrebian - the old - fictional saying - provocation and excitement - truthfulness and lying.

الكلمات المفتاحية

النقد ; الشعر ; المغاربي ; القديم ; القول المخيّل ; الاستفزاز والانفعال ; الصدق والكذب.