التعليمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 83-97
2021-05-26

جمالية الإيجاز عن ابن البناء المراكشي 721 ه

الكاتب : جيلالي بوزينة محمد .

الملخص

أسلوب الإيجاز من أهمّ الخصائص التي تمتاز بها اللغة العربية، ومن أهمّ ألوان جمالها وبلاغتها؛ يقوم عليه تركيب الجملة ليؤدّي معنى بليغا مؤثرا، فالقول الموجز المركز يدلّ على قوّة نفس المبدع وامتلاء ذهنه بعيون المعاني التي تلج إلى حبّات القلوب. فقد كان العرب لا يميلون إلى الإطالة والإسهاب، وكانوا يعدّون الإيجاز هو البلاغة ويكادون يتفقون على ذلك، ونظرا لأنّ الهدف البياني لا يتحقّق إلاّ بتحديد وسائله وبذكر نماذج جمالية تتبلور فيها طرق البيان. حرص ابن البناء على توضيح ذلك وتفصيله ونقل ما يمكن أن يكون مساعدا على تفسيره وتيسيره، وجزّأ الحديث فيه إلى قسمين: يتعلّق الأول بالإيجاز وقد سمّاه "الاكتفاء" وهو الإيجاز بالحذف ويتعلّق الثاني بالإكثار وهو ما يعرف بالإطناب. الكلمات المفتاحية: أسلوب الإيجاز –جمالية – تركيب –بلاغة- -الحذف Aesthetic brevity to Ibn al-Bannaa El-Marrakchi, 721 H The style of brevity is one of the most important characteristics of the Arabic language, and one of the most important colors of its beauty and rhetoric. The synthesis of the sentence is based on it to lead an eloquently and influential meaning, as the concise saying indicates the strength of the creator's breath and the fullness of his mind with the meanings that enter into the hearts. The Arabs were not favored to lengthening and elaborate, and they considered brevity to be rhetoric and almost agreed on that, besides the rhetoric goal is only achieved by determine its means and by mentioning aesthetic models in which the methods of rhetoric are take shape, Ibn al-Bannaa was keen to clarify and detail that, and shares what could be helpful in explaining it. He facilitated it, and divided it into two parts: The first part concerns brevity, he called it “sufficiency” which is brevity with deletion, and the second part relates to increase, which is known as wordiness. Key words: the style of brevity - aesthetic - syntax - rhetoric – omission.

الكلمات المفتاحية

أسلوب الإيجاز ; جمالية ; تركيب ; بلاغة ; الحذف

قضية الصدق والكذب عند ابن البناء المراكشي

غافل فاتنة .  بن كعبة سيدي أمحمد . 
ص 1666-1688.


الأسلوب وخصائصه لدى ابن البناء المراكشي

محمد جيلالي بوزينة . 
ص 189-198.