مجلة التميز
Volume 3, Numéro 1, Pages 90-99

أثر التصور العقلي على أداء الرياضات الجماعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة البيض (15-17 سنة)

الكاتب : فضلاوي حسني . عرابي الشيخ . أقزوح سليم .

الملخص

تطرقت الدراسة لأثر التصور العقلي على أداء الرياضات الجماعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة البيض (15-17 سنة) "، فهدفت لمعرفة الدور الحقيقي الذي يلعبه التصور العقلي على أداء تلاميذ هذه المرحلة في الرياضات الجماعية، وكانت الفرضية العامة للدراسة " للتصور العقلي اثر ايجابي على أداء الرياضات الجماعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة البيض (15-17سنة). واستخدم الباحثون المنهج الوصفي بالدراسة المسحية المناسبة وتم اختيار العينة بطريقة عشوائية وكانت نسبتها (29%) من المجتمع الأصلي لتلاميذ (356 تلميذ وتلميذة)، واعتمد الباحثان على أداة الاستبيان المكونة من محورين ( التصور العقلي، الرياضات الجماعية ). وأسفرت نتائج الدراسة على: أن مستوى تصور العقلي عالي لدى تلاميذ مرحلة ثانوية (15-17سنة)، كما أن التصور العقلي يؤثر في أداء رياضات الجماعية لدى تلاميذ مرحلة ثانوية (15-17 سنة) ،واقترح الباحثان ضرورة استعمال التصور العقلي في حصص التربية البدنية والرياضية من اجل مساعدة التلاميذ لتكفل بأنفسهم وجعل أدائهم أكثر نجاعة على الأساتذة وإيجاد مواقف لتصور العقلي خلال حصص التربية البدنية والرياضية وذلك لمساعدة تلاميذ على التصور في مواقف اللعب أثناء المقابلات. The study dealt with the effect of mental perception on the performance of team sports among high school students in El-Bayadh city (15-17 years). The study aimed to find out the real role that mental perception plays on the performance of students of this phase in team sports. The general hypothesis of the study “mental perception has a positive effect. On the performance of team sports among high school students in El-Bayadh (15-17 years). The two researchers used the descriptive approach in the appropriate survey study, and the sample was chosen in a random, intended manner, and its percentage was (29%) from the original community of (356 male and female students). The two researchers relied on a questionnaire tool consisting of two axes (mental perception, team sports). The results of the study resulted in: The level of mental perception is high among secondary school students(15-17 years), and the mental perception affects the performance of collective sports), and the two researchers suggested the need to use mental perception in physical education and sports classes in order to help pupils to sponsor themselves and make their performance more effective for teachers and find Mental visualization situations during physical education and sports classes to help pupils to visualize play situations during interviews.

الكلمات المفتاحية

-التصور العقلي - الرياضات الجماعية - المراهقة - مرحلة التعليم الثانوي ; - Mental perception - Collective sports - Adolescence - Secondary education