مجلة الباحث
Volume 20, Numéro 1, Pages 731-746

تصور طلبة المحاسبة في الجامعة الجزائرية لأخلاقيات مهنة المحاسبة

الكاتب : مقدم خالد . طلبة عادل .

الملخص

تهدف هذه الورقة إلى دراسة تصور طلبة المحاسبة لأخلاقيات مهنة المحاسبة في الجامعة الجزائرية باعتبارهم يشكلون مهني المستقبل؛ ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم وتوزيع استبيان إلكتروني على عينة عشوائية من طلبة المحاسبة ( ليسانس / ماستر) للسنة الدراسة 2018 /2019 في عدد من جامعات الوطن (27 جامعة)؛ حيث تم تحليل التصور الأخلاقي لإجابة 155 طالب؛ وذلك من خلال الاستعانة ببرنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية (0.22 SPSS). توصلت الدراسة إلى وجود وعي عالي لدى أفرد العينة المدروسة حول تصورهم لأخلاقيات مهنة المحاسبة، كما توصلت إلى أنه لا يوجد فروقات ذات دلالة إحصائية للعوامل الشخصية ( الجنس؛ العمر؛ الخبرة بالنسبة للطلبة العاملين ) في حين توجد فروقات ذات دلالة إحصائية فيما يخص تصورهم لمبدأ الالتزام بالكفاءة والمستوى التعليمي. The aim of this paper is to explore the perception of ethics for the accounting profession of accounting students in Algerian universities. In order to answer the research questions; An Electronic questionnaire has been designed and distributed on the study society. Which consists of accounting students (Bachelor / Master degree) in the 27the Algerian university for the season ( 2018/2019). We examined ethical perceptions for 155 responses from students were obtained. Statistical package for the social sciences (SPSS 0.22) was used to analyze the data and test the hypotheses. The results show that the students have a high awareness perception of the ethics of the accounting profession; also, The results show that there is no significant relationship between demographic variables such as (gender, age, and experience for the worker students) and the profession ethics perception; however, The education level has a significant relationship with professional competence as one of the fundamental principles of ethics for the accounting profession.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات ; طلبة المحاسبة ; مهنة المحاسبة ; أخلاقيات المهنة ; Ethics ; Accounting students ; Accounting profession ; Profession ethics