مجلة اللغة العربية وآدابها
Volume 8, Numéro 1, Pages 71-88
2020-06-30

فن تفعيل عملية القراءة في التراث الأدبي النقدي العربي

الكاتب : ناصري عبد الغاني . جودي ليلى .

الملخص

تروم الدراسة الموسومة " فن تفعيل عملية القراءة في التراث الأدبي النقدي العربي" لقراءة التراث العربي الأدبي عامة، والنقدي خاصة، في نماذج بدت لنا فيها ملامح القراءة الواعية حاضرة بقوة عند بعض أعلام النقد والأدب، انطلاقا من الركائز الأساسية التي تقوم عليها العملية الإبداعية، والتي وجود أحدها يقتضي وجود الآخر، المنتج، النص، والقارئ، وهي قراءة تبحث في فن القراءة النقدية وفاعليتها، بجملة من الأدوات الإجرائية التي تؤكد وجود امتداد بين الفكرين العربي القديم والحديث، وتقر بأنه لا مناص من الاستعانة بالفكر الغربي في بعض آلياته التي تعين على تهوية القراءات التقليدية، عساها تضيف جديدا أو تسد ثغرة أو تصحح زللا أو تقوي وهنا، وحتى لا يكون هناك تعصب لقديم أو انغلاق أمام جديد، ويكفي هذه الدراسات شرف محاولة الإسهام في بناء الإنسان فكرا وسلوكا. The study, entitled "The Art of Activating the Reading Process in Arab Critical Literary Heritage", aims to read the Arab literary heritage in general, and critical in particular, in models in which the features of conscious reading seemed to be strongly present in some flags of criticism and literature, starting from the basic pillars on which the creative process is based, which The existence of one of them requires the presence of the other, the producer, the text, and the reader, and it is a reading that examines the art of critical reading and its effectiveness, with a set of procedural tools that confirm the existence of an extension between old and modern Arab thought, and it is recognized that it is inevitable to use the Western thought in some of its mechanisms that help to ventilate Traditional readings may add new or fill a gap or correct slippery or strengthening here, so that there is no intolerance to old or closed to new, and these studies suffice the honor of trying to contribute to building the human mind and behavior.

الكلمات المفتاحية

فن القراءة، الأدب، النقد، فاعلية، التراث. ; art of reading, literature, criticism, effectiveness, heritage