افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 3, Pages 136-145
2020-06-08

التربية الجمالية و المواطنة

الكاتب : بردق عبدالوهاب .

الملخص

خلق الله الإنسان و زينه بالعقل ليميز بين الجميل و القبيح، و لينظم حياته و يتكيف مع بيئته، فهو الكائن الوحيد الذي يجمع في طبيعته بين المادية المحسوسة و الروحانية الجمالية، فقد اهتم الإنسان منذ العصور القديمة بالانسجام مع محطيه والتدبر في كيفية تنظيم حياته، فكان مادة التربية الأولى، و لهذا كان من الضروري اهتمام التربية بطبيعته، و خصائصه، و قيمه الدينية و الاجتماعية و الجمالية، و بطبيعة مجتمعه. و في ظل العولمة وعصر السرعة، ظهرت التربية الحديثة بوظيفتها لإعداد الإنسان للحياة ، في رسم السمات الشخصية و تنمية القيم و تعويد العادات، و تحويل الإنسان إلى كائن مفكر يتخيل و يتصور و يخطط و يبدع و يغير و يبتكر، فأصبحت علاقة الإنسان بالتربية الجمالية علاقة متلاحمة، فلقد توارثت البشرية التربية الجمالية الباطنة و الظاهرة عن طريق منظومات متكاملة ومعاييروأشكال ورسومات ورموز وأبنية وسلوكات متفاعلة كالأخلاق و العدل و الحب و الشجاعة و الحق و الخير و الكرم و الشهامة، وقد تناقلتها الحضارات و الفلسفات و الديانات السماوية. كما ظهر مصطلح المواطنة الذي أخد في طياته عدة سمات ميزت بين الأمم في تحديد حقوق الإنسان، النافعة لعيشه وكرامته. فالمواطنة تاخد في مكانتها ومفهومها انطلاقا من تحقيق التوازن بين الحقوق والواجبات. قد حرصت المجتمعات الحديثة على الاهتمام بالتربية الجمالية، بتدريسها في المؤسسات التربوية، وأفردت لها و لمناهجها التربوية بعض الموضوعات في المقررات الدراسية لصقل شخصية طلابها (الاجتماعية، النفسية، العقلية...)، و تزويدهم بالوعي الجمالي و الثقافة الجمالية ، وهذا من اجل إعداد جيل واعد يتفاعل بالايجابية و الذوق و الإبداع و حب الخير و العدل و التعاون، كما تعمل التربية الجمالية على ترسيخ المواطنة. Abstract : God created man and adorned him with reason to distinguish between beautiful and ugly, and to organize his life and adapt to his environment, he is the only object that combines in nature between physical materialism and aesthetic spirituality. Since ancient times, man has been interested in harmony with his plants and in how to organize his life. The first subject of education, so it was necessary to interest education by its nature, characteristics, and religious values, social and aesthetic, and the nature of his community. In the light of globalization and the age of speed, modern education has emerged in its function to prepare man for life, in drawing personal traits, developing values and customizing habits, and transforming man into an intellectual being who imagines, imagines, plans, creates, changes and innovates. Consistent, mankind has inherited the internal aesthetic education and the phenomenon through the integrated systems and norms and forms and drawings and symbols and buildings and interactive forms, such as ethics and justice and love and courage and right and goodness and generosity and compassion, and was transmitted by civilizations and philosophies and religions heavenly. The term "citizenship", which had a number of characteristics, distinguished between nations in the definition of human rights, which was useful for their livelihood and dignity. Citizenship takes its place and concept from the balance between rights and duties. The modern societies have taken care of aesthetic education by teaching them in educational institutions, and they have devoted to them some of the subjects in the curriculum to improve the personality of their students (social, psychological, mental), and to provide them with aesthetic awareness and aesthetic culture. A promising generation reacts positively, taste, creativity, love of good, justice and cooperation, and aesthetic education strengthens citizenship.

الكلمات المفتاحية

التربية ; الجمالية ; الفن ; المواطنة