مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 6, Numéro 3, Pages 198-211
2018-10-15

جمالية الصورة البصرية ومستويات التلقي

الكاتب : بردق عبدالوهاب .

الملخص

إن ظهور العديد من وسائل الاتصالات الحديثة التي عملت على تسهيل تناقل الأخبار، والمعلومات بين الشعوب، حيث كان للصورة نصيب، فمن أبرز المصطلحات والتعبيرات الهامة التي لاقت رواجاً كبيراً على كافة الألسنة، هي كلمة الصورة و تحليل الصورة، وجماليات الصورة، تذوق الصورة... و ينسب لها في الإنترنت والشبكات الاجتماعية و الإعلام بصفة عامة، و كان الدور الرئيسي لها، تحقيق رؤية القرية العالمية بشكلٍ ملموس، ذلك أنها أتاحت للمتلقي المشاركة في هذا الدور و قراءة المعاني، على مدار آلاف السنين منذ أن وطئت رجل الإنسان كوكب الأرض، حتى خيّل لنا أنه لم يعد في هذا العصر من معجزات إلا معجزة الصورة و ما تفعله بالمجتمع. لم يعد للصورة مجال إلا وقد ولجته، والاستعراض التاريخي لعلم الجمال ومستويات التلقي كان أهم منطلق ارتكز عليه الأخصائيين في فهم الصورة داخل دائرة المتلقي، حيث أن حضوره أضحى نافذا منذ وضع اللبنات الأولى للصورة، فانتقل من دور المستهلك إلى مرتبة الشريك المحاور الذي يملأ الفراغات بل يلزم الفنان أو الكاتب بترك نصيب له. إن الصورة تتخذ من النظريات مرجعا لها كي تمنحنا الفرصة للحديث عنها، حيث أوجدها الإنسان منذ العصور البدائية في الكهوف و الفنان في الحضارات القديمة لمساعدة المتلقي على فهم تلك النصوص المرافقة لها، لأنها تشكل ثوبا من ثياب المعرفة، و لأنها أحد أهم العناصر المرافقة للكتاب بغض النظر عن طبيعة الكتاب لغة العربية ، تربية تشكيلية أو رياضيات..، إذ انّه لم يعد لها دور التزيين و التزويق و كسر الملل عند المتعلم، بل أضّحت بمثابة خريطة ذهنية و قاموس و معجم للنص المصاحب لها، فرضت نفسها بنفسها على كل المنظومات التربوية العالمية. Abstract The emergence of many modern means of communication, which facilitated the transmission of news and information among peoples, where the image share, the most important terms and expressions that have gained great popularity on all tongues, is the word image and image analysis, and the aesthetics of the image, tasting the image .. And it was attributed to her in the Internet and social networks and the media in general, and was the main role, the realization of the vision of the global village in a tangible way that it has allowed the recipient to participate in this role and the reading of meanings, over the thousands of years since the man came to Earth, So it is our imagination that it is no longer in this era Miracles except the miracle of the image and what it does in society. The historical review of aesthetics and reception levels was the most important starting point for specialists in understanding the image within the receiver circle. The presence of the image has become effective since the first building blocks of the image, moving from the role of the consumer to the pivotal partner that fills the spaces. The artist or writer must leave a share. The image is based on the theories of reference to give us the opportunity to talk about it, where the human since the primitive ages in the caves and artist in ancient civilizations to help the recipient to understand those texts accompanying them, because they constitute a garment of knowledge, and because it is one of the most important elements associated with the book The nature of the book is considered to be the language of Arabic, plastic or mathematical education. It no longer has the role of decoration and decoration, and it breaks the boredom of the learner. It has become a mental map, a dictionary and a lexicon of its accompanying text.

الكلمات المفتاحية

الجمالية ; الصورة البصرية ; المتلقي ; مستويات التلقي