فصل الخطاب
Volume 9, Numéro 1, Pages 157-188
2020-03-29

الاشتقاق في المدرسة البصرية وعلاقته بالاشتقاق في اللغة الانجليزية دراسة وصفية تقابلية

الكاتب : العبد الله مراد حميد .

الملخص

مقدمة: تُعد اللغة العربية من اللغات الولّادة، وهي من أكثر اللغات التي تعتمد اعتماداً كبيراً على عملية توليد الالفاظ من خلال مادة لغوية خام (Raw)، والتي نشأت عنها عدداً لا يُعد ولا يُحصى من الالفاظ، لذلك شكل هذا التوليد ظاهرة لغوية استحقت ان يقف عندها ويهتم بها كثير من علماء العربية القدامى واطلقوا عليها ظاهرة (الاشتقاق Etymology)، فكان على رأسهم ابو علي الفارسي في كتابه (الصاحبي في اللغة) وكتاب (فقه اللغة) للثعالبي وغيرهم، في حين لاحظنا ان بعض من اللغات الانسانية قد إعتمدت على هذه الظاهرة، وأهم هذه اللغات هي اللغة الإنجليزية (English Language) التي تعد إحدى اللغات الهندو-أوربية (Indo-European languages)، وبوجود عامل مشترك بين العربية والإنجليزية دعت الحاجة إلى اختبار الظاهرتين بشكل دقيق. Derivation in the Grammar School of Basrah and Its Relation to Derivation in English: A Contrastive Descriptive Study Abstract Arabic is considered as one of the creative languages. It is one of the languages that rely heavily upon generating utterances through raw materials, and through which a great number of utterances ensue. This linguistic phenomenon of derivation deserved to be cared about and studied by old Arab grammarians, and they termed (Etymology (الاشتقاق . Among those grammarians were Abu Ali Al-Farsi and his book (As-Sahibi in Language الصاحبي في اللغة ) and Al-Thaalibi author of (The Philology of Language فقه اللغة ). It is observed that some other languages also adopted this phenomenon, most important among which is English, which is an Indo-European language. Due to the availability of a common factor between Arabic and English, this study is carried out to study this phenomenon accurately in the two languages. Key words: Contrastive Linguistics, Etymology, Basra Grammar School

الكلمات المفتاحية

التقابل-الاشتقاق- البصرة