مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 2, Pages 631-644

دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي -دراسة ميدانية على عينة من أفراد الجماعة التربوية بولايتي سعيدة وسيدي بلعباس

الكاتب : ورغي سيد أحمد . بن معاشو مهاجي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي من منظور أفراد الجماعة التربوية، وقياس دلالة الفروق في دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي بين أفراد الجماعة التربوية التي قد تعزى لمنصب عملهم ولأقدميتهم المهنية، وقد طبق البحث على عينة من أفراد الجماعة التربوية (مستشار تربية، مشرف تربوي، أستاذ التعليم المتوسط، وأستاذ التعليم الثانوي) عددهم (79) العاملين بالمدارس المتوسطة والثانوية بولايتي (سعيدة وسيدي بلعباس) لتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي الاستكشافي، أما أداة الدراسة فتمثلت في الاستبيان، فبعد اختبار الفرضيات إحصائيا جاءت نتائج الدراسة كما يلي: -هناك وجهة نظر معتدلة تجاه دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي بين أفراد الجماعة التربوية تعزى لمنصب عملهم. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في دور أولياء التلاميذ كآلية للحد من ظاهرة الغش في الوسط المدرسي بين أفراد الجماعة التربوية تعزى لأقدميتهم المهنية. في ضوء الإطار النظري ونتائج الدراسة قدم الباحثان مجموعة من التوصيات. The present study aimed to detect the role of parents of students as a mechanism to reduce the cheating phenomenon in the school environment from the perspective of the educational community members, and to measure the significance of differences in this role between the members of the educational group that may be attributed to their job and professional seniority. The research was applied to a sample of members of the educational group (educational counselor, educational supervisor, professors and teachers) number (79) working in middle and secondary school in (Saida and Sidi Bel Abbes), to achieve the objectives of the study researchers used descriptive exploratory method and the questionnaire, after testing the hypotheses statistically the results of the study as follows: - There is a moderate view towards the role of parents of students as a mechanism to reduce the phenomenon of cheating in the school environment. - There are no statistically significant differences in the role of parents of students as a mechanism to reduce the phenomenon of cheating in the school environment among between the educational group attributed to the position of their work, and due to their professional seniority. In light of the theoretical framework and the results of the study, the researchers presented a set of recommendations.

الكلمات المفتاحية

الدور ; أولياء التلاميذ ; الغش ; الوسط المدرسي